Mærkelig spørgsmål måske, men jeg er i øjeblikket ved at renovere vores betontrappe herhjemme. Dette giver anledning til en overvejelse.

At beton skades, når vand løber ned i revnerne og derefter fryser, det er jeg med på. Men hvis man har en betonoverflade, hvor alle revner er repareret, men overfladen som sådan måske ikke er helt plan (små "sænkninger" her og der), risikerer man så det samme problem om vinteren? Ved regn samles der altså måske 5 mm vand i disse sænkninger eller lavninger i betonen. Hvis det derefter skulle fryse, hvad sker der så med dette vand. Vil det blot udvide sig opad, eller risikerer man den samme frostsprængningsrisiko som ved revner?

Er det bare lidt vand på en glat overflade, behøver du ikke bekymre dig undtagen for at glide.

Tanken er eventuelt at lægge trall ovenpå. Så vil jeg jo ikke kunne se, hvad der sker med betonen under, derfor min overvejelse om evt. risiko for frostsprængning. Men med en glat overflade ekspanderer vandet altså opad og til siderne, så at sige, ikke ned mod betonen?

M
Vandet ekspanderer i alle retninger, men er der modstand i en retning, stopper det jo der, hvis det er frit i alle andre retninger. Nede i en sprække derimod er der modstand i to modstående retninger eller mere, og eftersom det ikke er frit for vandet at ekspandere, presses sprækken fra hinanden i stedet.

Forestil dig, at du blæser en ballon op, der ligger fladt på jorden, sammenlignet med en, der er klemt mellem et par brædder.

Senest redigeret af en moderator:
  • Synes
EndZone
  • Laddar…
Mange tak for en tydelig beskrivelse MaxPax, selv jeg forstår nu :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.