Er der nogen, der ved, hvorfor man skal have spær? Kigger man på gamle lader, der sikkert er omkring 150 år gamle, så er det helt fint med to bjælker med en diameter på 15 cm, der sidder som omvendte V'er. Disse har jo stået der i lang tid, og i løbet af den tid har der sikkert været vintre med meget sne. Desuden plejer der at være ret langt mellem V'erne. Kan man lave lignende konstruktioner nu, som er godkendte?
/mathias
/mathias
Kigger du mere nøje, så ser du, at det ikke er så enkelt konstrueret, som du beskriver det, ofte har de en nockbalk, lignende rygåstag.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Du må have set forkert simpelthen.
Havde konstruktionen været sådan du beskriver, så ville væggene blive presset fra hinanden af "stockarna", når de presses ned og ud af tyngden af taget, med eller uden sne.
Kig lidt nærmere, så ser du sikkert nogle horisontale "stockar" også, som går fra væg til væg, og holder konstruktionen sammen.
Du ved, de der som ladusvalornas ungar plejer at sidde på.
Sammen danner dine og mine stockar tagstole.
Havde konstruktionen været sådan du beskriver, så ville væggene blive presset fra hinanden af "stockarna", når de presses ned og ud af tyngden af taget, med eller uden sne.
Kig lidt nærmere, så ser du sikkert nogle horisontale "stockar" også, som går fra væg til væg, og holder konstruktionen sammen.
Du ved, de der som ladusvalornas ungar plejer at sidde på.
Sammen danner dine og mine stockar tagstole.
Nja, det er ikke altid det er horisontale bjælker heller. I fars ladugård er der ikke sådanne for eksempel, for så ville wirerne til elevatoren trække sig ind ofte
. Men jeg antager, at det på en eller anden måde kompenseres af hvordan tagspærene er fastgjort i hammarbandet og hvordan hammarbandet er fastgjort og bæreevne i log-gulvet.
Tja...jeg forstår nok ikke, hvordan det ser ud, hvis der ikke er forstærkninger til at holde væggene på plads....
Billeder??
Billeder??
Klik her for at svare