Nytt_användarnamn_2024_12
D Daniel 109 sagde:
Hvis du har en fuldt udviklet brand i et rum og åben dør. Så har du det også i tilstødende rum meget hurtigt. Med en lukket dør, selv af enklere art, får du en tydelig forsinkelse af spredningen. Hvis du har belæg for det modsatte, må du gerne præsentere dem.
Det var en helt anden beskrivelse, forsinkelse ja men hvor lang den er det ved vi ikke..
 
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen sagde:
Det var en helt annan beskrivning, fördröjning ja men hur lång det vet vi inte..
Nej, Det var inte en helt annan beskrivning.

Du får väl helt enkelt lämna dörrarna bakom dig öppna när du flyr undan elden eftersom de inte enligt dig gör någon nytta.

Så får vi andra stänga dörrarna.

/ATW
 
  • Synes
  • Haha
PeterFalun og 2 andre
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen sagde:
Jeg holder op med at svare dig, da du hele tiden vender og drejer på alt😇
Hvis man befinder sig i en situation, hvor ALLE andre har en anden opfattelse, inklusive flere personer som arbejder med relaterede spørgsmål, kan det være tid til at tage sig en lille overvejelse. Det kan jo være, at ALLE andre er forvirrede, men det er ikke den eneste mulige forklaring.

Alle mine indvendige døre er for øvrigt af solidt træ eller stål. Nej, de er ikke gastætte. Jojo, de hindrer masser af luftudveksling mellem rummene de afgrænser.
 
  • Synes
Joak og 6 andre
  • Laddar…

Lang, men bør dræbe branddiskussionen…
 
  • Synes
Hank_Ö og 2 andre
  • Laddar…
Mikael_L
StoffeGbg StoffeGbg sagde:
[media]
Lang, men bør dræbe branddiskussionen…
OK, men hvad bliver svaret på det, der startede det hele da?
Dvs at nogen synes det var bedre med dobbeltgips end enkeltgips på væggene i køkkenet, måske bare væggen hvor komfuret er - det fremgik ikke helt.

Er det godt at sætte dobbeltgips på en væg i køkkenet?
 
Mikael_L Mikael_L sagde:
OK, men hvad bliver svaret på det, der startede det hele da?
Dvs at nogen synes det var bedre med dobbeltgips end enkeltgips på væggene i køkkenet, måske kun væggen hvor komfuret er - det fremgik ikke rigtigt.

Er det godt at sætte dobbeltgips på en væg i køkkenet?
Det bliver en helt anden googling 😁
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
K
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen sagde:
Jeg stopper med at svare dig da du hele tiden vender og drejer på alt😇
Ok - så kan du vel kigge på filmen i indlægget nedenfor og se om du ændrer opfattelse angående indvendige døre?

StoffeGbg StoffeGbg sagde:
[media]
Lang, men bør dræbe branddiskussionen…
 
  • Synes
Hank_Ö
  • Laddar…
K
For at vende tilbage til grundspørgsmålet føles det for mig lidt "unødvendigt" at bruge penge på OSB eller dobbeltgips.

Brandsikkerheden kan sikkert blive lidt højere, men der tror jeg mere på gode røgalarmere og god brandslukningsudstyr.

Når det gælder at hænge ting op, tager det et par minutter længere tid at bruge rawlplugge i stedet for bare at sømme/skue direkte. Er det store og tunge ting, kan man ofte finde en regel eller to at hænge i, hvis man vil være rigtig sikker.

Så for min del føles prisen for OSB i et helt hus for høj i forhold til de fordele, det giver.

/Krille
 
P
mnils sagde:
Kvantitet før kvalitet!

Bare at sætte pillesnoppmanden på ignorelisten, hvor han hører hjemme, han er lige så stædig som uvidende...
@Marlen Eskilsson - nonsens var århundredets dårligste begrundelse for at fjerne netop mit indlæg, tråden består i øjeblikket af 99,5% af OT nonsens, havde folk fulgt min opfordring i stedet for at spilde tid på at svare på rene dumheder, ville der være meget mindre af netop nonsens!

Men det er jeres site, hvis I ønsker en digital køkkenmødding, så vær så god, kan jeg bruge min tid på noget andet! Det er bare synd, at I tolererer så meget rent skidt, det gør, at det fornuftige drukner og bliver umuligt at finde.
 
Vil man have en mere stabil væg og noget at skrue ting op i, er spånplade en meget billigere alt til OSB.
 
  • Synes
Joak og 1 anden
  • Laddar…
Mikael_L
Selv brugte jeg OSB+enkeltgips i hele huset.
Undtagen badeværelse, hvor det blev plyfa+minerit (eller blev det måske OSB+minerit, husker ikke helt, men der er billeder dog). Så har jeg et skur med kun enkelt malet OSB.

Jeg gjorde det af flere grunde, dels enkel fastgørelse hvor som helst, og f.eks. en lille dyckert der så fjernes, giver næsten ikke nogen synlige mærker.
Dels for en stabil og behagelig følelse
Dels for (en lille smule) bedre lydisolering.

Flere nævner, at OSB er blevet meget dyrt i dag, jeg har ikke styr på det. Da jeg byggede, var det en mærkbar, men ikke blodig, meromkostning, så den tog jeg.
Jeg overvejede og valgte mellem OSB, plyfa, råspont og gips.
Råspont gik væk mest på grund af unødig tykkelse, plyfa på grund af prisen, OSB og spån var på det tidspunkt nogenlunde ens i pris, og OSB føltes på en eller anden måde som lidt lettere (og lettere plader).
 
H
bjolo360 bjolo360 sagde:
Hvis man læser forumet, ser det ud til, at næsten alle her sætter OSB-plader op bag gipspladerne i væggene og diss katalogfirmavæggene. Det føles naturligvis lidt "gedignere" med OSB, og jeg forstår, at det bliver nemmere at sætte hylder op. Men når jeg selv tænker på min egen nuværende bolig (enkle gipsplader overalt - stort byggefirma der har bygget huset naturligvis), så har jeg alligevel ikke lidt af det, så vidt jeg kan komme i tanke om.

Er der nogle mere byggetekniske grunde til at lægge et lag OSB på? Det føles jo som ret meget ekstraarbejde og en stor omkostning, som man gerne vil minimere ved et husbyggeri. Samtidig vil man jo absolut ikke have, at det skal føles som en slags fuskebyggeri.
Stabilere og man slipper Mollyskrue.😄
 
Tomture61
Mit hus fra Trivselhus (2008) har i ydervægge lige bag enkelgipspladen diffusionsplast. Har ikke lavet huller til noget i de vægge 🙄 Jo, nogle billeder i stuen sidder oppe med nåle stukket ind i 45 gr vinkel .....
 
P
Mikael_L Mikael_L sagde:
Selv brugte jeg OSB+enkeltgips i hele huset.
Bortset fra badeværelse hvor det blev plyfa+minerit (eller blev det måske OSB+minerit, husker ikke helt, men der er billeder dog). Så har jeg et lager med kun enkelt malet OSB.

Jeg gjorde det af flere grunde, dels enkel fastgørelse hvor som helst, og f.eks. en lille dyckert som så fjernes giver knap nok noget tilbageværende mærke.
Dels for en stabil og behagelig følelse
Dels for (lidt) bedre lydisolering.

Flere nævner at OSB er blevet meget dyrt i dag, jeg har ikke tjekket. Da jeg byggede var det en mærkbar, men ikke blodig, merudgift, så den tog jeg.
Jeg overvejede og valgte mellem OSB, plyfa, råspont og gips.
Råspont gik væk mest for unødig tykkelse, plyfa for prisen, OSB og spån var ret ens i pris da, og OSB føltes på en eller anden måde som lidt lettere (og lettere plader).
En gips 900bred koster ca 100kr en osb koster 219kr bare i indkøb..

Tog priserne fra ByggMax bare for at få en sammenligning😊
 
Tomture61 Tomture61 sagde:
Mit hus fra Trivselhus (2008) har i ydervægge lige bag enkelgipspladen diffusionsplast.
Har ikke lavet huller til noget i de vægge 🙄
Jo, nogle malerier i stuen sidder oppe med nåle stukket ind i 45 graders vinkel .....
Så har man jo bygget siden man begyndte med plast i 60-70'erne. Så længe skruen sidder fast, er det helt tæt. Tager man skruen ud, sker der ingenting, eftersom hullet på 4 kvadratmillimeter ikke har nogen som helst påvirkning, medmindre du af en eller anden mærkelig grund skulle have et meget kraftigt overtryk i huset.
 
  • Synes
Krille4 og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.