K
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen sagde:
Ikke specielt længe da der ikke er nogen tætning mellem karm og dørblad samt at man i moderne huse har ventileret tærskel altså helt åbent nedenunder..
Havde disse døre kunne modstå brand og brandgasser så havde de været klassificeret..
Hvilket de fleste indvendige døre i småhuse ikke er..

Det handler ikke om at nedgøre men at han kommer med en påstand uden nogen belæg har bedt om fakta en række gange men ikke fået, kun korte forkerte påstande..
Så personen i spørgsmålet har simpelthen sagt noget denne ikke kan bakke op med fakta, da er det ikke mig egentlig der skal modbevise.
Men nu har jeg gjort det og personen i spørgsmålet har ikke kommet med noget som understøtter hans påstand så sagen er klar😊
Selv en uddannet røgdykker har svaret dig med vigtigheden af at lukke døre ved brand - hvad er det for fakta du egentlig efterspørger?😉

/Krille

• Synes
RoAd og 1 anden
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
K Krille4 sagde:
T o m en utbildad rökdykare har svarat dig med vikten av att stänga dörrar ved brand - hvad er det for fakta du egentlig efterspørger?😉

/Krille
Hvis du læser mine indlæg, så ser du hvad jeg anser for at være forkert, tænker ikke at gentage mig for femti elvte gang😊

anders07 anders07 sagde:
Jeg er uddannet røgdykker, og noget af det første man lærer er at lukke alle døre efter sig.
Det er for at forhindre spredning og træk, som giver branden mere ilt.
Røg, der lækker ind gennem en dørkarm, er det mindste af dine bekymringer, hvis du er fanget i et brændende hus.
Kan kun være enig (røgdykker siden 80'erne og stadig i tjeneste)
Åbne døre slipper røg ud og ind med ny ilt.
En lukket dør, selvom den ikke er klassificeret, vil reducere ilten og dermed intensiteten af branden, hvilket igen reducerer brandspredningen.

• Synes
  • Elsker
Abbesnabb og 8 andre
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 sagde:
Har tjekket priser på div forskellige materialer bagved gipsplader.
Helt klart bliver dobbeltgips billigst, dog er stadig OSB næst billigste byggeskive / m2

Har i mit eget hus fra 2008 enkelgips i alle ydervægge, nede.
Satan hvor jeg fortryder det valg, man kan se hvor bølget væggen er + skittaskig lydisolering.
Vinduessmyger er folieret MDF som er limet, så ikke enkelt / billigt at gøre bedre.
Havde jeg bygget/renoveret træregels hus i større skala i dag havde jeg nok valgt dobbeltgips.
Mest fordi OSB er blevet urimeligt dyrt! (Måske ikke urimeligt, men set til hvad det har kostet, så opleves det sådan)
Skulle jeg have træplade bagved nogen gipsvæg, havde jeg nok valgt OSB + 1-lags gips, kun i specialtilfælde havde jeg overvejet krydsfiner tror jeg.

• Synes
Tomture61
  • Laddar…
S Slarvpellen sagde:
Havde jeg bygget/renoveret træregelhus i større skala i dag, havde jeg nok valgt dobbeltgips.
Mest fordi OSB er blevet urimeligt dyrt! (Måske ikke urimeligt, men set i forhold til hvad det har kostet, så opleves det sådan)
Skulle jeg have træplade bag en gipsvæg, havde jeg nok valgt OSB + 1-lags gips, kun i specialtilfælde havde jeg overvejet plade tror jeg.
Er helt enig med dig😊
Jeg lavede en beregning så man kunne se pladeomkostningen og hvor dyr den blev med dobbeltgips+15mm plade..

• Synes
Slarvpellen
  • Laddar…
K
Læs tråden i dag, det handlede ikke om man var fanget i huset eller ej.
Men om en almindelig indvendig dør stopper et brandforløb..
Tager gerne imod fakta om at en almindelig indvendig dør stopper brandrøg i store mængder som indlæg #255 påstod?

som jeg har skrevet tidligere så var det hans påstand om at den stopper "store mængder" som er fejlagtigt intet andet..

Kom med fakta hvis du også mener det😊
Det handler om så kort tid at det er forsvindende, røggasserne og røgen vil vælte igennem med nogle sekunders forskel..
Eftersom det er dig, der påstår at tiden er forsvindende (nogle sekunder), så må du gerne komme med fakta.

Et normalt brandforløb er ikke at et rum bliver overtændt på nogle sekunder med masser af brandrøg/brandgas. En lukket indvendig dør reducerer ilten til branden, og hvad det har for effekt, ved nok alle.

Ser nu også at den anden røgdykker i diskussionen har en anden opfattelse end dig 😉

/Krille

• Synes
Argastesnickaren
  • Laddar…
K Krille4 sagde:
Eftersom det är du som påstår att tiden är försumbar (några sekunder) så får du gärna ta fram fakta.

Et normalt brandforløb er ikke at et rum bliver overtændt på nogle sekunder med masser af brandrøg/brandgas. En lukket indvendig dør mindsker ilten til branden og hvad det har for effekt, ved nok alle.

Ser nu også at den anden røgdykker i diskussionen har en anden opfattelse end dig 😉

/Krille
Igen påstanden om at en almindelig uklasset indvendig dør ville stoppe "masser" af røggas er forkert, havde den stoppet røggasserne, så ville den have været klassificeret som jeg fandt en tekst om..

Du synes ikke at være så indsat i hvor utæt en almindelig indvendig dør er, prøv at have den som yderdør så vil du mærke hvilken strøm af kulde der vil vælte ind igennem de utætte sprækker mellem karm og dørblad og nederst hvor der er ca. 8-12 mm helt åbent..

Altså så vil brandrøg og gasser have trængt sig ind i rummet inden for et antal sekunder ved udviklet brand..

Har du fakta om andet så tager jeg gerne imod sådanne😊

Ikke specielt længe da det er ingen tætning mellem karm og dørblad samt at man i moderne huse har ventileret tærskel altså helt åbent underneden..
Havde disse døre modstået brand og brandgasser så havde de været klassificerede..
Hvilket de allerfleste inderdøre i småhuse ikke er..

Det handler ikke om at nedvurdere men at han kommer med en påstand uden nogle belæg, har bedt om fakta et antal gange men ikke fået andet end korte fejlagtige påstande..
Så personen i spørgsmål har simpelthen sagt noget denne ikke kan bakke op med fakta, da er det ikke jeg egentlig som skal modbevise.
Men nu har jeg gjort det og personen i spørgsmål har ikke kommet med noget som styrker hans påstand så sagen er klar😊
Så længe man forsøger at ugyldiggøre nogens påstand uden fakta eller en rimelig argumentation ser jeg det mest som et forsøg af herskerteknik. Synes det er godt at vi nu løfter niveauet.

Basisinderdøre i billige huse er ofte af MDF-karton-mdf type. Ved ikke hvor brandsikre de er, men holder nok imod flammenspredning nogle minutter iallafald. Ville være interessant at læse en test som viser forskellen mellem byggmax billigste inderdør, uklassificeret massiv dør, EI30, EI60, EI120 døre.

Lidt finere nybyggede huse har meget ofte massive døre, iallafald som tilvalg. De jeg har i mit hus er massive fyldningsdøre i klassisk stil. De har EI30 klassificering hvis de monteres med tæt tærskel, og Rw35 for lyden så man slipper for at høre branden ;).

• Synes
PeterFalun
  • Laddar…
99% af læserne i denne tråd forstår sandsynligvis, at Daniel med "stoppar upp en brand forvånansvärt bra" mener, at brandforløbet bremses væsentligt. Ikke at en lukket indendør får branden til at dø ud af sig selv.

• Synes
Abbesnabb og 6 andre
  • Laddar…
Hvis du monterer en indendørs dør som yderdør, vil du sandsynligvis indse, at den holder kulden ude meget bedre, når den er lukket, end når den er åben. Selv en indendørs dør stopper meget af det flow, der opstår gennem en åben dør. At en yderdør er dårligere end en branddør eller yderdør ændrer ikke på det. I begge tilfælde gør det stor forskel, om den er åben eller lukket.

• Synes
13th Marine og 4 andre
  • Laddar…
Igen påstanden om at en almindelig ukategoriseret indvendig dør skulle stoppe masser af røg er forkert, havde den stoppet røgene, ville den have været klassificeret som jeg fandt en tekst om..

Du virker ikke til at være så inde i hvor utæt en almindelig indvendig dør er, prøv at have den som yderdør, så vil du mærke hvilket flow af kulde, der vil strømme ind gennem de utætte sprækker mellem karm og dørblad og under dem, der er ca. 8-12 mm helt åbent..

Altså vil brandrøg og gasser have trængt sig ind i rummet inden for et antal sekunder ved udviklet brand..

Har du fakta om andet, så modtager jeg gerne sådan😊
Herrejævlar, ingen har da påstået at det helt hindrer røg...

Men at flowet af røg og hele brandforløbet bremses af lukkede døre.

Når jeg har været på brandkurser har jeg lært, at man skal holde sig tæt på gulvet for at undgå gasser, så jeg ved ikke engang hvor farlige de moderne sprækker under dørene er.

/ATW

• Synes
Krille4
  • Laddar…
Vil supplere lidt fra alle andre indlysende svar om, hvorfor det er godt med OSB eller anden træplade bag gipsen.

For mig er det ikke tunge ting, der bliver bedre, for dem kan man sætte op med store mollypløkker i gipsen. Men de SMÅ ting. Den mindste dyksøm til et billede. En virkelig fin lille skrue til en væghængt lysestage. Med træ bagved fungerer det, og det ses næsten ikke, når man tager sømmen ud.
Med kun gips skal man bruge mindst gipspløkker og skruer, hvilket er en prøvelse af tålmodigheden, men frem for alt bliver det så meget mere synligt, når det skal fjernes.

• Synes
Dheri og 3 andre
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Så længe man forsøger at ugyldiggøre nogens påstand uden fakta eller en rimelig ræsonnement ser jeg det mest som et forsøg på herskerteknik. Synes det er godt, at vi nu hæver niveauet.
Jeg er ikke rigtig med dig i dette, der er alt for mange pladesultne, som skriver tossede ting, som de ikke kan underbygge hverken med fakta eller andet. Dette bliver bare en masse unødvendige forkerte påstande😉
Basinnedøre i billige huse er ofte af MDF-pap-mdf type. Ved ikke, hvor brandsikre de er, men holder nok imod flammespredningen nogle minutter i det mindste.
Ja, men ikke røg og brandgasser da den er utætt imellem karm og dørblad og helt åben nedtil om ca 8-12 mm, røggasserne vælter ind relativt hurtigt, derefter er det hængselsfæstet. Og dørbladet af plastik i en ukvalificeret dør. Hvor længe tror du plast holder i en udviklet brand? Jeg mindes, at ved en udviklet brand i et hus, hvis man låste sig inde bag en indendørsdør, var det kun et spørgsmål om nogle sekunder, max om nogle minutter, før røgen har slået dig ihjel, og brandgasserne har antændt, hvilket gør, at døren i sig selv ikke har større virkning, da brandrøgen og gasserne kommer ind gennem utæthederne.
Ville være interessant at læse en test, der viser forskellen mellem byggmax billigste indendørs dør, ukvalificeret massiv dør, EI30, EI60, EI120 døre

Lidt finere nybyggede huse har meget ofte massive døre, i det mindste som tilvalg. De, jeg har i mit hus, er massive spejldøre i klassisk stil. De har EI30 klassifikation, hvis de monteres med tæt tærskel, og Rw35 for lyden, så man undgår at høre branden ;).
Arbejder indenfor byggeri, har købt tusindvis af døre gennem årene, kun et fåtal døre i moderne små huse har været massive, for tager du massive fra de store producenter, eks. Swedoor, så koster de uhyggeligt meget sammenlignet med en hul sandwich dør.. vi taler ofte om 2-300% dyrere end standarddør..

Byggmax døre monteres kun af privatkonsumenter, ingen byggere bestiller døre der, måske nogle få som ikke er kreditværdige og arbejder sort..

Jeg er ikke helt med dig i dette, der er alt for mange skrivelystne der skriver tosserier som de ikke kan bakke op med hverken fakta eller andet...
Dette bliver bare en masse unødvendige fejlagtige påstande😉
148 indlæg på to døgn.

• Haha
13th Marine og 2 andre
  • Laddar…
A ArneTW sagde:
Herregud, ingen har vel påstået, at det helt forhindrer røggasser...

/ATW
Jaså, men at den forhindrer masser, står der skrevet i indlæg #255

Læs på før du kaster sten i et glashus🤓

• En online diskussion, hvor to brugere debatterer effektiviteten af ​​en almindelig indvendig dør i at stoppe brandgasser.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.