K
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen sagde:
Igen påstanden om at en almindelig uklareret indvendig dør skulle stoppe "masser" af røg er forkert, havde den stoppet røggassen, så havde den været klassificeret som jeg fremdrog en tekst om..

Du virker ikke så indforstået i hvor utæt en almindelig indvendig dør er, prøv at have den som yderdør, så vil du mærke hvilken strøm af kulde, der vil vælte ind gennem de utætte sprækker imellem karm og dørblad og underneden da der er ca. 8-12 mm helt åbent..

Altså vil brandrøg og gasser have trængt sig ind i rummet indenfor et antal sekunder ved udviklet brand..

Har du fakta om andet, så modtager jeg gerne sådan😊
Er det det her blogindlæg du linkede til helt uden fakta som du bygger din argumentation på?

https://24stockholm.se/brandklassade-innerdorrar-skillnaderna-jamfort-med-vanliga-innerdorrar/

Du synes ikke at forstå forskellen mellem en døråbning og samme døråbning med en indvendig dør😉

Men selvfølgelig, jeg er enig med dig i at når huset er helt overtændt så spiller en indvendig dør ikke specielt stor rolle længere.

/Krille

• Wow
Nytt_användarnamn_2024_12
  • Laddar…
Mikael_L
M msundberg sagde:
99% af læserne i denne tråd forstår sandsynligvis, at Daniel med "stoppar upp en brand förvånansvärt bra" mener, at brandforløbet bremses betydeligt. Ikke at en lukket indendørs dør får branden til at dø ud.
Jeg tror, at der også er en forskel på, hvor i brandforløbet man tænker sig at være med sine meninger.
Om det er ved begyndende brand, ved kraftigt øgende brand mod fuldt udviklet, om det allerede er fuldt udviklet, om det er ved overtænding.

I nogle tilfælde er en lukket papirdør til en vis nytte, i andre tilfælde spiller det knap nok nogen rolle, selvom det er en brandklassificeret dør.

(edit: tilføjede det lille ord "ens")

Senest redigeret:
K
Hvor taler jeg om døråbning?
Du er ude på dybt vand lille du😇
Jeg som troede vi diskuterede forskellen mellem en åben og lukket indvendig dør.

/Krille

Mikael_L Mikael_L sagde:
Jeg tror, at der også er en forskel på, hvor i brandforløbet man forestiller sig at være med sine holdninger.
Om det er ved begyndende brand, ved kraftigt øgende brand mod fuldt udviklet, om det allerede er fuldt udviklet, om det er ved gennembrænding.

I visse situationer er en lukket papirdør til en vis nytte, i andre situationer spiller det knap nogen rolle, om det er en brandklassificeret dør.
En brandklassificeret dør er altid testet mod standarden, så den holder i en udviklet brand, hvis væggen og monteringen følger den testede standard..fx. EI30 holder imod 30 minutter..

Mikael_L
En brand klassificeret dør er altid testet mod standarden, så den holder i en udviklet brand, hvis væggen og montagen følger den testede standard..f.eks. EI30 står imod 30 minutter..
https://www.husbyggaren.se/sa-bestams-brandmotstandet/

Mikael_L Mikael_L sagde:
[link]
Hvad er det, du vil sige med den?

Mikael_L
Hvad er det du vil sige med den?
Jeg syntes bare, at denne, noget lekmannamæssige, forklaring burde være lidt generelt interessant, med tanke på det vi diskuterer.
Mange på dette forum synes, det er sjovt at lære noget nyt, at få at vide lidt mere.

• Synes
Krille4 og 1 anden
  • Laddar…
Du har kommet ind i en diskussion mellem mig og Daniel, hvor jeg betvivlede hans påstand om, at en lukket dør stopper masser af brandgasser, intet andet...

Det er altså ordet "masser", der er en forkert påstand..
En almindelig lukket indvendig dør reducerer masser af brandgasser mm sammenlignet med en åben dør.

• Synes
Zsam og 1 anden
  • Laddar…
K
Du har kommet ind i en diskussion mellem mig og Daniel, hvor jeg stillede spørgsmålstegn ved hans påstand om, at en lukket dør stopper masser af brandgasser intet andet...

Det er altså ordet "masser", som er en fejlagtig påstand..

Alt det, som du roder dig ind i, er totalt uvedkommende i den diskussion🤓😇😉
Jeg er også helt overbevist om, at en lukket indvendig dør ved at begrænse ilttilførslen kan stoppe "masser" af brandgasser. I det mindste så længe branden ikke er fuldt udviklet og rummet overtændt. Det er jo ret sjældent, at en brandudvikling starter med en fuldt udviklet brand og et overtændt rum.

Men er hele huset overtændt, som du argumenterer ud fra, spiller en lukket indvendig dør nok ingen rolle for at stoppe brandgasserne.

Ifølge de to røgdykkere i diskussionen har det i hvert fald tilsyneladende ret stor betydning at lukke en indvendig dør eller ej.

/Krille

Demmpa Demmpa sagde:
En almindelig lukket indendørs dør reducerer masser af brandgasser mm sammenlignet med en åben dør.
Definér masser? Hvor længe overlever man bag en lukket ukontrolleret indendørs dør med fuldt udviklet brand?
Mærkeligt at ingen producenter, beskrivelser om funktioner i bygninger eller brandbeskrivelser bruger det ord.
Kan det skyldes, at man kun overlever sekunder, eller overlever man, fordi den utætte ukontrollerede dør stopper masser af brandrøg og gasser?

Selv en lægmand forstår, hvordan det hænger sammen.

K Krille4 sagde:
Men er hele huset overtændt som du argumenterer ud fra, så spiller nok en lukket indendørs dør ingen rolle for at stoppe brandgasserne.

/Krille
Har intet med overtændt at gøre det er nok med en fuldt udviklet brand på den anden side af døren..

Igen så vender og drejer du ord for at passe ind i hans påstand 😇

K
Har ingett med övertænt at gøre det räcker med en fuldt udviklet brand på andra siden døren..

Atterigen så vender du og vrider på ord for at passe ind i hans påstand 😇
Kan du vise mig indlægget hvor Daniel skriver om en fuldt udviklet brand? Eller er det så at det er du som har lagt det til i diskussionen for at passe dit påstand?

/Krille

K Krille4 sagde:
Kan du vise mig indlægget, hvor Daniel skriver om en fuldt udviklet brand? Eller er det så, at det er dig, der har tilføjet det i diskussionen for at passe din påstand?

/Krille
Jeg stopper med at svare dig, da du hele tiden vender og drejer på alt😇

• Haha
Krille4
  • Laddar…
Trolls 3 blev udgivet i sidste uge.. en af dem manglede..

Så man skal IKKE lukke en inderdør for den skal alligevel brænde ned? Forstår ikke hvorfor der skal være et mål for hvor meget det bremser?

Sparer man 5 sekunder (sikkert MASSER af mere tid i virkeligheden) så er det vel noget, der bare lander på plussiden i en sådan situation. Hvem skal måle, hvad der er nødvendigt for at overleve.

Jeg bruger døre af dobbelgips. Syg tilfreds med det.

• Synes
Krille4
  • Laddar…
Har ingett med övertændt at gøre det rækker med en fuldt udviklet brand på den anden side af døren..

Igen så vender du og drejer på ord for at passe ind i hans påstand 😇
Hvis du har en fuldt udviklet brand i et rum og en åben dør. Så har du det også i tilstødende rum meget hurtigt. Med en lukket dør, selv af enklere slags, får du en tydelig forsinkelse af spredningen. Hvis du har belæg for det modsatte, må du gerne præsentere dem.

• Synes
Rabbithole og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.