Hej! Købt gård for cirka et år siden og er i fuld gang med at renovere og bygge om en gammel svinestald, så den kan huse heste i stedet. Efter at grisebokse er fjernet, flere ton halm er brændt af, og loftet er revet ned, står jeg overfor opgaven at få tilstrækkelig loftshøjde til heste.

Som det er nu, er loftshøjden cirka 2,20 m, og mellem loftsbjælkerne op til kanten på den murede væg er der cirka 2,45 m. Ambitionen er at få mindst 3 m i loftshøjde, men helst åbent op til kippen.

Jeg har kigget lidt på tagets konstruktion og kan vel udlede, at det drejer sig om en form for bjælketakstol, og jeg kan læse, at disse skal være selvbærende, så der burde vel ikke være nogle problemer med at fjerne det gamle loftsbjælker helt? I så fald skal de gamle tagstøtter reguleres tværs over.
Loftet på et gammelt grisestald med synlige træbjælker, loftsstolper og et skråt metalpladetak, set indefra. Lysstråle trænger ind gennem taget.
Takstol af træ i gammelt staldloft under renovering, med synlige bjælker og tagkonstruktion.
Gammelt loft med træbjælker og spindelvæv. Overfladerne er dækket af støv og strå, potentielt tidligere brugt til dyrehold.
Nærbillede af gamle, slidte træbjælker med spindelvæv og revner i et loftsrum i en lade under renovering.
Indersiden af taget i en gammel lade med træbjælker og en metalstruktur set indefra, hvor ombygning til hestestald pågår.
Alternativ to vil ellers være at hæve det gamle loftsbjælker og mure dem op på samme måde som det er konstrueret nu. Er dette virkelig nødvendigt? Der vil alligevel ikke blive opbevaret halm eller hø over stalden og bør derfor ikke være nogen belastning nedad.
Gammelt grisstald under renovering med fjernede bjælker og stige, set fra oven.

Ser nu, at det blev en meget lang trådstart, jeg står og stamper på samme sted lige nu og har svært ved at finde en konstruktør, der kan tænke sig at regne på dette =(.

Super taknemmelig for synspunkter!

• Slidt træbjælke med revner og spindelvæv. Staldrum under renovering, fokus på loftskonstruktion og fjerne indvendigt loft for mere højde til hestehuse.
  • Tagets indvendige trækonstruktion med træribber og korrugeret metalplader, set indefra en bygning under renovering.
Nja ryggåstakstol er det vel ikke? De ligger vel på en ryggås hvilket du ikke har.

Jeg tolker det som at du vil forlænge i gult, og fjerne alt i rødt?
Loft under tag med træstøtter, en skorsten, og markerede områder i gult og rødt, sandsynligvis for konstruktionsvurdering.

Er det forhøjede vægglivet stabilt nok til det?

Her vil du nok have en konstruktør, der tjekker og eventuelt regner på det.

Hur gjorde ni?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.