Satte lidt tralle sammen til at lade brændet ligge på ovenpå et par marksten. Det skal strække sig langs hele facaden. Jeg tænker at bygge sparsomme, korte "vægge"/støtter på siderne, og et enkelt tag af typen panelbrædder. Hvordan ville I udforme dette? Overvejer at bruge nogle simple jordskruer, eller nogle færdige betoncylindre med stolpesko til at grave ned. Og måske 70x70mm stolper med et par meters mellemrum som taget kan hvile på, og "væggene" fastgøres i. Og skrue tilsvarende stolper direkte i panelet, som taget kan hvile på? Der er ingen snebelastninger at tale om her.
Eller hvordan ville I have gjort det?

Brændestabler langs en rød bygning med en trillebør fyldt med brænde på en græssti mellem bygningen og en hæk.

Betonplader direkte på jorden burde være tilstrækkeligt. Så kan du have imprægnerede lægter direkte på pladerne, med et stykke tagpap eller lignende mellem beton og lægte.

Uanset hvordan du bygger væggene, bør du sørge for, at der er et mellemrum på nogle cm mellem brændet og garagevæggen, så ingen fugt lukkes inde og forårsager råd i panelet.

Mellemrum mod væggen tror jeg bliver tilstrækkeligt uanset, da det er listelukket på panelet, som danner en luftspalte? Eller tror du, der er brug for mere?

Jeg ville forsøge at have helt frit mod garagevæggen for at undgå, at det bliver en fugtfælde.

Så afhænger det vel af, om det er frisk brænde, der skal stables, eller brænde som allerede er tørret. Fugtigt brænde har jo brug for luft, der bevæger sig omkring det for at tørre.

Angående byggnationen så kan du sikkert bruge 45x45 til alt undtagen taget. Bliver jo kun belastning direkte nedad, og væggen beskytter godt mod vinden.

2 eller 3 45x95 nederst som brændet ligger på, og de stående regler skrues fast i burde gå godt. Og måske fastgøre alt højt oppe på væggen, så konstruktionen bliver stående i stedet for at risikere at vælte.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.