Hej,

Vi har nogle planer om at fjerne vægge i vores hus. Huset er et terrænhus bygget i 1938, og væggene på den øvre etage er bygget med opretstående to-tommer planker. I den nedre etage er væggene af en form for stenmateriale.

Huset har valmt tag, og spærne går ned mod ydervæggene samt "støttestolper" en meter inde fra ydervæggene, men kun på husets langsider. (mærkeligt forklaret, men det vises delvis til højre i det første billede). På husets gavl går spærne kun ned mod ydervæggene.

På den øvre etage ønsker vi at fjerne (helt eller delvis) væggene, der omgiver trappen mellem køkken og stue. Jeg tror, at gulvbjælkerne går vinkelret på de vægge, vi vil fjerne. Gulvbrædderne ligger nemlig parallelt med disse vægge.

Hvordan ved man, om disse vægge er bærende? Hvad har man brug for yderligere information for at finde ud af dette?

Tak på forhånd,
Samuel

• Plantegning af et hus i to niveauer med markerede trapper mellem køkken og stue, samt indikation af vægge og rumstørrelser.
  • Plantegning af et souterrænplan med rumopdeling, herunder gillestue, forråd, soverum, og vådrum; sidevisning af husets konstruktion.
Senest redigeret:
Synes det ser ud som om, at den øvre af de vægge, du har markeret, kan være en hjertvæg, som bjælkelaget hviler på.

Oftest er den væg, du vil fjerne, en såkaldt hjertevæg. (Som går midt i huset). I dit tilfælde kan det være muligt at fjerne den. Det er ikke sikkert, at den er bærende. Du har ingen overetage oven på dette, og det afgørende er helt, hvordan dine tagspær er konstrueret. Det lille man ser på skitsen, er ikke tilstrækkeligt for at udtale sig om dette. En tagstolsfabrikant kan give svar på dette spørgsmål. Jeg har selv haft et suterränghus, hvor en væg lignende den, som du vil fjerne, var fjernet uden problemer. Der var tagspærene selvbærende.

Hej igen,

Tak for svarene indtil videre. Jeg klatrede op på loftet og tog et billede af spærerne, hvis det kan være til nogen hjælp. Billedet er taget langs huset, så spærerne til venstre i billedet er husets langside (væggen øverst på tegningerne i tidligere indlæg). Kan billedet generere yderligere information om væggen er bærende?

Hvor får man ellers fat i en konstruktør eller lignende, der kan komme og se på det?

Ved nogen om den nedre af de to markerede vægge på billedet i første indlæg kan være bærende?

Tak igen,
Samuel

• Loft med synlige træspær og isoleringsmateriale langs huset, set fra venstre side. Udfordringer med at vurdere en bærende væg diskuteres i forumindlægget.
Min tanke er, når jeg ser det, at den øverste af de to vægge nok har en bærende evne, men måske ikke så ekstremt, hvis man ikke har så meget ovenover, men alligevel.

Så undrer jeg mig over, om du har tænkt at have gelænder eller skal det være et fladt gulv, og så kommer trappen som et hul i gulvet :blushing:
For skal du have et gelænder, så gør det ikke så stor forskel, om du sætter op en eller to søjler på typ 4x4'', som du også kan fastgøre gelænderet i, så det bliver mere stabilt, end hvis du kun fastgør det i gulvet der.

• Synes
robbie78_c
  • Laddar…
Ja, selvfølgelig skal der være et rækværk ved trappen. Tanken fra begyndelsen har været at sætte en limtræsbjælke mod loftet, hvor den eksisterende væg er, og så vil der også være søjler, der understøtter bjælken. Det jeg gerne vil undgå, er at skulle lave en byggeanmeldelse med alt, hvad det medfører.

Stadig ingen input om den nedre væg?

Hvor skal jeg henvende mig?

MVH
Samuel

Sam_u_El sagde:
Fortfarande ingen input om den nedre vägg?
Den virker ikke at have nogen støtte i kælderen og sidder nogenlunde tæt på både en ydervæg og tæt på den øvre væg, mens bjælkerne i spær ligger tværs over dem, hvis jeg tolker tegningen rigtigt, så det virker usandsynligt, at den nedre skulle være bærende.

Du viser ikke hele spær i billedet, men man ser i det mindste ingen stivere i midten, så det virker ret sandsynligt, at bjælkerne under gulvet på loftet hviler på den øvre væg. Bør fungere fint med lodrette reglar under bjælkerne, hvilket der sandsynligvis er i væggen nu.

• Synes
Gani
  • Laddar…
Opfølgning langt senere (primært fordi jeg selv kan lide, når tråde får "afslutning").
Det blev en limtræsbjælke i åbningen af den øvre væg, samt forstærket med konstruktionstræ (2 stk. skrue-limet 45*145 hvis jeg husker rigtigt) i den nedre væg. Jeg havde ingen problemer med at udføre arbejdet, som om væggen var bærende, men ønskede at undgå kommunens krav om byggetilladelse. Efter nogle diskussioner med byggesagskontoret virkede det temmelig vilkårligt, hvad angik bestemmelse af bærende vægge, så vi fik grønt lys til at fortsætte uden byggetilladelse.

• Synes
Hus&Kärlek og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.