Jeg har en flere hundrede år gammel gård. Væggen det drejer sig om er en indvendig væg og ligger i vinkel mod ydervæggen, dvs. rummet har to ydervægge og to indvendige vægge, hvoraf dette er en af dem. Væggen har allerede to døråbninger og ovenpå disse døråbninger er der kun en tynd, ca. 1,5 cm, planke som ligger et par cm ind på en mursten. Væggen er delvist af mursten men mest af en slags ler-klumper som man stort set kan trække i stykker med fingrene. Væggen er en mursten tyk, så derfor er der heller ikke plads til nogen form for armering mm. Jeg kan ikke få det til at væggen rimeligvis kan være bærende. Har jeg ret?

Min erfaring er, at hjertevæggen, dvs. den som går midt i huset på længden, er den vigtigste. Alt andet kan man vækse af med bjælker, hvis det er nødvendigt. Håber at du får et bedre svar af nogen som ved ... men nogle gange får man slet ikke et svar, så er mit svar bedre end ingenting!

Undersøg bjælkelaget ovenfor væggen. Hvis bjælkerne ligger på tværs over væggen, er der stor risiko for, at væggen er en støtte for bjælkerne. Er der en væg ovenfor også, er der selvfølgelig stor risiko for, at den nedre væg bærer den øvre væg.

Jeg er taknemmelig for al info jeg får, så dit svar var velkomment Returia. Og desuden gav det mig en tanke. Der ligger en gigantisk bjælke på førstesalen, og den hviler på det stykke væg, der netop går langs med huset i midten. Så det har du helt ret i, når jeg tænker efter. Til mulpac så er det en væg på etagen ovenover, men den er kun et par meter lang pga taghældning og to dørhuller. Så den vejer ikke så meget. Jeg overvejer videre og er taknemmelig for flere meninger.

Nu er hullet lavet, og intet er raset endnu... Og væggen var bestemt ikke bærende. Lerret i væggen kunne smuldres med fingrene. Stor tak til indlæggene. De hjalp mig meget!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.