Hej, jeg har lige købt min første bolig og vil gerne lave lidt om. Jeg vil åbne op for køkkenet, men så skal jeg rive to vægge ned. Jeg har vedhæftet arkitekttegningerne nedenfor. Hvordan ved jeg, om væggen mellem køkkenet og soveværelset er bærende?
Spørgsmålet vedrører lejligheden længst oppe til højre på plan 2, altså LEJL nummer 1102.
Vedhæfter også facaden, og etagerne 0 samt 1.
Jeg er taknemmelig for alle svar, da jeg er meget ny til alt dette
Du har kun tegninger fra ombygningen - det er konstruktionsplanerne, der er nødvendige. Men det er svært at tro, at væggen mellem køkken og soveværelse eller de øvrige indervægge rundt om soveværelset er bærende. Men start med at spørge bestyrelsen, hvad de kræver. Hvis de ved, at væggen ikke er bærende, får du måske svaret, at der ikke kræves tilladelse fra dem; hvis de ikke ved det, kan de kræve, at du indhenter en professionel vurdering.
En helt anden ting: Jeg ville gætte på, at du sænker værdien på lejligheden, hvis du fjerner soveværelset. Det er jo din sag, men det kunne måske være en god idé at sikre, at det kan genoprettes uden alt for store omkostninger - i det mindste hvis du ikke planlægger at bo der i mange år.
Okay, tak for svaret! Jeg har skrevet til bestyrelsen, men har stadig ikke fået svar. Jeg håber, de ved, om væggen er bærende.
Øvrigt er min tanke at rive begge soveværelsesvægge ned og sætte en ny væg op længere til højre, så jeg flytter i princippet bare soveværelset. Tanken er at skabe en mere åben planløsning ved at kombinere køkken og stue. Jeg skal også friske køkkenet op med en ny sten og nye låger, så jeg håber, at værdien går op snarere end ned.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.