Hej!
Jeg er i gang med at skifte en trappe derhjemme op til den nyligt indrettede loftetage. En ramme af lægter er på plads, og den er dækket med et lag 12mm konstruktionskrydsfinér.

Næste trin er at sætte et lag til med finere fyrkrydsfinér (B/X, 12mm). Dette lag skal behandles med hårdvaxolie. Nu mit spørgsmål: hvordan kan man forhindre, at krydsfinéren ikke flosser der, hvor man går? Tanken er, at sidestykket på hvert trin (stødtrinet) skal overlappe plantrinene, se vedhæftet billede:
Diagram over trappestruktur, der viser sidoskiva af plywood, som rager over plansteg, samt detaljer om materialetykkelse og skugllist ved gulvet.
Kan man forsegle kanten på nogen måde? Eller skal jeg tænke om og gøre plantrinene 25-30 mm mindre dybe og lægge en liste ude på hvert trin?

Vedhæfter et bonusbillede af byggeriet indtil videre.

Tak på forhånd for hjælpen!

• Byggetegning af trappekonstruktion til loft; viser dimensioner, materialeangivelser og skjult fastgørelse i beton- og trappetrinstruktur.
  • Trætrappe under konstruktion med krydsfinértrapper og værktøj. Spand stående på trappetrin.
  • Synes
Sweduk og 1 anden
  • Laddar…
Åsa Lund
Læg parket på oversiden af hvert trin og lad det herske over materialet under

richardtenggren
Kan du ikke gera kanterne så du ikke eksponerer kanterne?
Ellers føles det spontant som om det ville være smartere at vende det hele? Dvs at plantrinn dækker sættrinn?

• Synes
Boven_i_dramat
  • Laddar…
Vælg kanterne alternativt brug massiv fyrretræ på den side, der får den afskårne kant opad.

• Synes
Boven_i_dramat
  • Laddar…
Tak for alle svar! At gera er jo sjovt, alles prøve og se hvordan det bliver.

Tanken er, at trappen skal blive som en stor møbel, derfor bliver det hårdvaxolja. Dog kommer det jo ikke til at række til selve trinene, der må jeg nok lakere eller noget for at det ikke skal blive en grå sti af alle sommersnuskede barnefødder. Har I noget godt forslag til beskyttelse af trinene? Plastmåtte føles ikke aktuelt denne gang.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.