Skal forsøge at kaste mig ud i at lave en træterrasse, men på grund af sygdom har jeg besluttet, at det må tage hele sommeren, hvis det er nødvendigt for at blive helt færdigt.
Men for at kunne starte, skal jeg banke den murstensvæg ned, som holder op stolperne til taget, som I kan se på billedet. Jeg har ingen at spørge. Må stole på mig selv og beslutte mig for at gå i gang. Jeg kan klare at fikse en terrasse, det ved jeg, men det får tage lidt tid.
Så, mit første spørgsmål i projektet er: Hvordan ville I bære taget op, mens jeg river murstensvæggen ned? Min tanke er at gøre, som jeg i det mindste har forsøgt at vise på billedet. Men mit navn er ikke picasso, så det er måske ikke så tydeligt.
Jeg overvejer, om jeg kan sætte nye fundamentblokke et stykke uden for murstensvæggen og nye stolper op fra dem og fastgøre dem i bjælkerne og lade det være sådan. Jeg tænker at sætte fundamentblokkene så langt nede, at stolpen kommer op fra terrassen, uden at man kan se fundamentblokken.
Hvis I mener, at det er en god idé... hvad ville være det mest stabile at fastgøre bjælken med, hvor den skal fastgøres til stolpen? Er det for meget at bore et hul lige igennem stolpen og bjælken og sætte en bolt med møtrik igennem? Eller hvad er ellers bedst at bruge, som holder uden problemer??
Tak så hjerteligt på forhånd for jeres idéer. Måske kan det blive en træterrasse med jeres hjælp.
Men for at kunne starte, skal jeg banke den murstensvæg ned, som holder op stolperne til taget, som I kan se på billedet. Jeg har ingen at spørge. Må stole på mig selv og beslutte mig for at gå i gang. Jeg kan klare at fikse en terrasse, det ved jeg, men det får tage lidt tid.
Så, mit første spørgsmål i projektet er: Hvordan ville I bære taget op, mens jeg river murstensvæggen ned? Min tanke er at gøre, som jeg i det mindste har forsøgt at vise på billedet. Men mit navn er ikke picasso, så det er måske ikke så tydeligt.
Jeg overvejer, om jeg kan sætte nye fundamentblokke et stykke uden for murstensvæggen og nye stolper op fra dem og fastgøre dem i bjælkerne og lade det være sådan. Jeg tænker at sætte fundamentblokkene så langt nede, at stolpen kommer op fra terrassen, uden at man kan se fundamentblokken.
Hvis I mener, at det er en god idé... hvad ville være det mest stabile at fastgøre bjælken med, hvor den skal fastgøres til stolpen? Er det for meget at bore et hul lige igennem stolpen og bjælken og sætte en bolt med møtrik igennem? Eller hvad er ellers bedst at bruge, som holder uden problemer??
Tak så hjerteligt på forhånd for jeres idéer. Måske kan det blive en træterrasse med jeres hjælp.
Nej, du skal have en bærende bjælke til at sætte stolperne i, præcis som det er nu! Og så er det hverken pænt eller godt at have så lidt udhæng på taget..Og hvis jeg ser rigtigt, så er tagbjælkerne udskåret ved den eksisterende bærende bjælke. Hvis du kan have stolperne, hvor de er nu, kan du jo sætte en midlertidig bærende bjælke med lidt bygge-vinkler yderst på taget, og derefter stolper ned på jorden, hvor du kan lægge fx store krydsfinerstykker for at det ikke skal synke, suppleret med lidt skråstivere og håbe på, at der ikke kommer en storm.. Derefter kan du rive væggen ned og bygge nye stolper op i den eksisterende bærende bjælke. Hvis du absolut vil have stolperne, der hvor du har tegnet, så synes jeg, du skal bygge et nyt tag. Det er muligt at sømme forlængelser på tagbjælkerne, men du skal jo også forlænge plasttaget, hvilket ikke bliver pænt..
Tak for dit svar.
Nej..du har ret, det kommer nok ikke til at se pænt ud med så lidt udhæng.
Jeg fulgte ikke helt med i dit forslag videre
Men jeg kunne vel også tage stolpe for stolpe og skifte ud? At jeg for eksempel støtter med en lignende stolpe, der støtter taget nu....for eksempel ved siden af den stolpe længst her på billedet. Og banke det første stykke væg væk der.
Og så benytter jeg lejligheden til at sætte en ny stolpe fra jorden og op. Og så gøre det samme for resten af væggen og stolperne.
Lyder måske enklere end det er....men save en stolpe til..fastgøre midlertidigt i bærbjælken og nede i murstensvæggen...så banke mursten natten lang.

Nej..du har ret, det kommer nok ikke til at se pænt ud med så lidt udhæng.
Jeg fulgte ikke helt med i dit forslag videre
Men jeg kunne vel også tage stolpe for stolpe og skifte ud? At jeg for eksempel støtter med en lignende stolpe, der støtter taget nu....for eksempel ved siden af den stolpe længst her på billedet. Og banke det første stykke væg væk der.
Og så benytter jeg lejligheden til at sætte en ny stolpe fra jorden og op. Og så gøre det samme for resten af væggen og stolperne.
Lyder måske enklere end det er....men save en stolpe til..fastgøre midlertidigt i bærbjælken og nede i murstensvæggen...så banke mursten natten lang.
Jeg ville nok have lagt en betongplade på jorden og fæstet en bærende linje under tagbjælkerne, skåret ud provisoriske stolper og stillet disse på pladerne. Måske 1m ind fra de eksisterende stolper.
Rev det gamle ned, skiftede til en stående planke i hammerbåndet.
Lavede rammen til terrassen, fikset nye stolper og i forbindelse med det rettet taget op (hvis det er nødvendigt).
Fjernet de provisoriske stolper.
Skruet terrassebrædder.
Er det en støbt plade der, som bliver tilbage, som du så lægger terrassebrædderne på?
Jeg tror min metode ville fungere uanset hvad. Da terrassebrædderne kan lægges til sidst.
Rev det gamle ned, skiftede til en stående planke i hammerbåndet.
Lavede rammen til terrassen, fikset nye stolper og i forbindelse med det rettet taget op (hvis det er nødvendigt).
Fjernet de provisoriske stolper.
Skruet terrassebrædder.
Er det en støbt plade der, som bliver tilbage, som du så lægger terrassebrædderne på?
Jeg tror min metode ville fungere uanset hvad. Da terrassebrædderne kan lægges til sidst.
Hej...og tak for svaret.JOW sagde:Jeg ville nok have lagt en betonplade på jorden og fæstnet en bærende bjælke under tagbjælkerne, skåret midlertidige stolper ud og stillet dem på pladerne. Måske 1 meter inde fra de eksisterende stolper.
Rev det gamle, skiftet til en stående planke i remmen.
Lavede rammen til terrassen, fikset nye stolper og i den forbindelse rettet taget (hvis det er nødvendigt).
Fjernet de midlertidige stolper.
Skruet terrassebrædder.
Er det en støbt plade der, som bliver tilbage, som du derefter lægger terrassebrædderne på?
Jeg tror min metode ville fungere under alle omstændigheder. Da terrassebrædderne kan lægges til sidst.
Jeg har lige nu plader under som jeg tænkte at drage fordel af og støtte under reglarne derefter.
Synes absolut din idé lyder godt...men havde jeg kunnet gøre som jeg skrev før, så havde jeg nok fixet det lettere.
Tanken var at sætte en ny stolpe fra jorden og op direkte når jeg havde fjernet teglstenen under den gamle stolpe..
Jo, jeg forstår din tanke, men jeg tror/det er unødvendigt arbejde at sætte nye stolper når du allerede ser ud til at have en støbt plade til terrasse.
Jeg mener at sætte midlertidige stolper 1 m ind mod huset fra nuværende stolper, du kan f.eks. sætte en 45x95 op til hver tagbjælke.
Riv de gamle væk, stil nye stolper efter smag og behag på design, hvor de gamle stod.
Så behøver du ikke at fifle noget med tagrende/nedløbsrør heller, bare løsne bøjlerne fra stolpen når du river...
Når du så er færdig med stolperne lægger du terrassebrædder på betondækket, læg et terrassebræt på pladen med cc60 og derefter terrassebrædder på det. Hvis det går for terrassedøren med den byggehøjde.
Eller skal du bryde betonpladen op?
Jeg mener at sætte midlertidige stolper 1 m ind mod huset fra nuværende stolper, du kan f.eks. sætte en 45x95 op til hver tagbjælke.
Riv de gamle væk, stil nye stolper efter smag og behag på design, hvor de gamle stod.
Så behøver du ikke at fifle noget med tagrende/nedløbsrør heller, bare løsne bøjlerne fra stolpen når du river...
Når du så er færdig med stolperne lægger du terrassebrædder på betondækket, læg et terrassebræt på pladen med cc60 og derefter terrassebrædder på det. Hvis det går for terrassedøren med den byggehøjde.
Eller skal du bryde betonpladen op?
Klik her for at svare