Jeg skal udskifte kældervinduet på billederne, men ved ikke rigtig, hvordan jeg skal gøre det, når det er ”indmuret”.
Jeg har udskiftet et dusin vinduer i trævægge, men aldrig i en betonvæg.
Væggen består af 25 cm betonhulsten. Intet andet.
Hvordan plejer det at være med vinduer i betonvæg? Lægger man klodser under karmen som normalt, og isolerer som sædvanligt. Og derefter pudser på ydersiden og indersiden mod karmen?
Eller har man muret træregler ind, som man derefter har fastgjort vinduet i?
Eller hvordan kan det være gjort?
Åbningen har lidt usædvanlige mål, 141x67,5 cm. Hvis jeg skal have et 14x7-vindue i, skal jeg slå pudset væk, men det skal jeg måske alligevel gøre for at få vinduet ud?
Eller skal jeg save karmen af og bryde den ud, så pudset forbliver intakt? Men så skal jeg lægge regler i ”sporet” og købe et mindre vindue.

Er der nogen, der kan råde mig?
Taknemmelig for svar.
 
  • Gammelt kældervindue monteret i pudset betongvæg, set udefra. Vinduet har tre ruder og en sikkerhedsmærkat i nederste hjørne.
  • Nærbillede af krog i murstensvæg med malet trævinduesramme. Rammen er delvist dækket af murværk og mørtel.
  • Beschadiget källervindue med sprækker og slitage i hjørnet af karm og væg, delvist dækket af gips og mørtel.
  • Gammelt, hvidt vinduesramme med afskallet maling, omgivet af ru pudset betonvæg. Sidder i en kældervæg af betonhulsten.
Sav karmen og bryd "in" den ud for at beskadige så lidt puds som muligt. Modulet er 20-25mm mindre i højde hhv. bredde. På ydersiden plejer man ved udskiftning at montere plader (L-formede) og på indersiden fuger, pudser eller beklæder man.
Monteres fordelagtigt med Adjufix med tilhørende tillsats på hylsteret, hvis der ikke er noget fornuftigt at trække i! Held og lykke:)

Med venlig hilsen, fremax
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.