Hej,

Sidder med følgende dilemma. Har revet et gammelt pladstilbygget køkken ud og vi skal sætte et nyt køkken op. Dog er der ret store niveauforskelle i væggen og jeg undrer mig over, hvordan vi bedst skal udjævne disse.

En lille del af væggen synes også kun at bestå af en gipsplade og så går stammerne lige bagved.

• Ujævn væg med gipsplade, gamle fliselimerester og synlige rør; niveauproblemer for nyt køkken.
L
Sætte tømmer 28X75 oppefra og ned til gulvet i lod, i begyndelsen og slutningen af monteringen, sætte snor mellem disse, derefter placere flere imellem dem med maksimalt 600 mm imellem, gerne kortere. Kontroller, at 28'eren går ind mellem snoren og væggen, ellers flyt en af dem på siderne. Er der mellemrum, skal du sætte småstykker der, masonit eller lignende. Du retter væggen op, derefter liggende 28X75 øverst og nederst, som tilpasses til fastgørelse af skabene; de liggende skrues igennem hver stående ind i væggen, så det sidder godt fast. Mellem overskab og underskab skal der helst sættes dobbelte gipsplader, hvis du vil flise. De er dødt materiale, bevæger sig ikke. Er der letbeton i væggen, skal du have specielle plugs med skruer (de er lange). Lecablokke eller hulsten kan bruge samme type. Skabene kommer lidt ud fra væggen, så skal du sætte et stykke mod væggen, hvis der er et synligt mellemrum, men hvad gør du for en god montering?

Bør måske tilføje, at hver centimeter er kostbar i dette køkken, så vil helst bygge på så lidt som absolut muligt. Det der lød også ret omstændigt med meget plads til fejl, findes der enklere metoder som bygger mindre? :)

Jeg havde sådan væg efter platsbyggt. Jeg satte nye skabe op og trykkede pap/karton stykker bagved, indtil det blev godt.

L
P Peligroso sagde:
Bør måske tilføje, at hver centimeter er kostbar i dette køkken, så jeg vil helst bygge på så lidt som absolut muligt. Det der lød også ret omstændeligt med meget plads til fejl, findes der enklere metoder, som bygger mindre? :)
Ja, du så bygger jeg, men det går også at mindske med 28m, du må sætte en bræt på den højde, som ø-skabene skal fastgøres i, og lod ned til den, som skal sidde nederst på gulvskabene og lægge stykker imellem, hvis der er et gab mod væggen, skrues tæt, så skabene ikke kommer ned med alt porcelænet, skabene skal jo skrues i hinanden, mindste mm gør, at de ikke passer mod væggen, det med som forrige sagde, er en måde, men svært at få til med mellemstykker mellem skab og væg samt at underskabene skal komme nøjagtigt for der skal ligge en plade på dem, og alt er vinkelrette stykker, kan blive svært med tilslutning af plade mod væg.

• Synes
Kevinmorell
  • Laddar…
Hvis du skal sætte et Ikea-køkken op, hænges skabene i dag på en metalskinne. Det er måske det samme med andre køkkener også. Det, du skal gøre, er at sørge for, at denne skinne sættes helt vandret ved at shimse bagved og sørge for, at der er plads til, at skabene kan hænge lodret fra skinnen. Skinnen bygger 1 cm i overkant, men skabenes underkant kan være tættere på væggen end det. Undlad at montere støtterne (1 cm) i skabenes underkant og shimse i stedet, hvis væggen hælder indad.

Mellem over- og underskabe skal du planlægge en glat væg til fliser osv., men bag skabene kan væggen se ud som den gør.

• Synes
Peligroso
  • Laddar…
Det er ganske rigtigt et Ikeakøkken, der skal op. Skimsa har jeg ikke hørt før, hvad er det, og hvordan går man frem?

L
L LennartN sagde:
Hvis du skal sætte et Ikea-køkken op, så hænges skabene i dag på en metalskinne. Det kan måske også være ligesådan på andre køkkener. Det du så skal gøre er at sørge for, at denne skinne sættes helt lige ved at shimse bagved og sørge for, der er plads til, at skabene kan hænge i lod fra skinnen. Skinnen bygger 1 cm i overkant, men skabenes underkant kan være nærmere væggen end det. Ignorer at montere støtterne (1 cm) i skabenes underkant, og shimse i stedet hvis væggen hælder indad.

Mellem over- og underskabe skal du jo sørge for en glat væg til fliser osv., men bag skabene kan væggen se ud, som den gør.
Har ikke set skinne til at hænge skabe model IKEA, hvis det findes, er det godt, meget nemmere ved montage, ved kun at i Frankrig, Belgien er det sådan, der tager lejeren skabene med sig ved fraflytning, skinnen bliver siddende.

P Peligroso sagde:
Det er meget rigtigt et Ikea-køkken, som skal op. Skimsa har jeg ikke hørt før, hvad er det, og hvordan går man til værks?
Undskyld, det er måske lidt af slang. Lægge stykker af varierende tykkelse bag skinnen, så den har støtte ved hvert punkt, hvor du skruer den i væggen. Der findes færdige plastikstykker at købe, men masonit er nemt at flække, så du får præcis mål bag skinnen.

• Synes
Peligroso
  • Laddar…
L
L LennartN sagde:
Undskyld, det kan være lidt af slang. Lægge stykker af varierende tykkelse bag skinnen, så den har støtte på hvert punkt, hvor du skruer den i væggen. Der findes færdige plastikstykker at købe, men masonit er nemt at kløve, så du får præcist mål bag skinnen.
Hej Har ikke sat IKEA op i flere år, :confused: LennartN er der en hængeskinne til Ikea godt at vide, man lærer noget hver dag :) så er der en form for fastgørelse på skabene, som har sætter på.

Hej, skinnen finder du her http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60205664/
I skabene sidder der et beslag, som hager i skinnen, og derefter låser man det med en "plastskruv". IKEAs monteringsanvisninger er ret tydelige om placeringen af skinnen, men tager ikke højde for problematikken med skrå vægge, hvor man måske skal fjerne den afstandsdel, der sidder i bunden af skabet, eller tilføje en, afhængigt af om væggen hælder indad eller udad.

Vedr. Skims så staves det mere korrekt shims, hvis nogen har forsøgt at google.

• Synes
Peligroso
  • Laddar…
L
L LennartN sagde:
Hej, skinen finder du her [link] I skabene sidder en beslag, der kroger sig i skinen, og så låser man det med en "plastskrue". IKEAs monteringsvejledninger er ret tydelige på opsætningen af skinnen, men tager ikke hensyn til skrå vægge, hvor man kan være nødt til enten at fjerne den afstand, der sidder i bunden af skabet, eller lægge til afhængigt af, om væggen hælder indad eller udad.

Ang. Skims så staves det rettere shims om nogen har forsøgt at google.
Bingo :) Om jeg ikke tar helt feil så kan man måske bruge dette til andre fabrikater også, hvis det er løse dele i metal som man monterer på skabet, det er formodentlig billigere der end hos andre køkkenfabrikater, hvis det findes.

L LennartN sagde:
Undskyld, det er måske lidt slang. Lægge stykker af varierende tykkelse bagved skinnen, så den har støtte på hvert punkt, hvor du skruer den i væggen. Der findes færdige plastikstykker at købe, men masonit er let at flække, så du får den eksakte mål bagved skinnen.
Ah, tak for forklaringen, må tage og undersøge dette. Plastikstykkerne du nævner, hvor findes de og hvad kaldes de?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.