Taknemmelig for tips og instruktioner om handling og årsag til, at det blev sådan.
På en muret indervæg i kælderen begyndte der at komme bobler i malingen. Jeg begyndte at skrabe og banke på væggen, og både maling og spartelmasse faldt af i store flager. Under var det pudset og bomlyd, den puds var også helt løs og faldt af.
Fjernede alt, hvad der var løst, og ja, nu skal den gøres lidt pænere.
Væggen er en indervæg i kælder, opvarmede rum på begge sider. Køkken hvor billedet er taget, badeværelse på den anden side. (Men ikke bruser eller andet mod den væg)
Ser ud til at være muret, måske betonhuldsten? Eventuelt er væggen fra, da huset blev bygget i 40'erne.
Overfladerne er nyere, ca. 10 år. Før min tid så ved ikke, hvad der er blevet brugt. Spartelmassen er kridhvid og mange steder mere end 10mm tyk, så for tyk til medium spartelmasse, kan det være gipsspartel?
Malingen ukendt, eventuelt for tæt.
Bundpladen desværre uisoleret. Kælderen tør i øvrigt, men ikke usandsynligt at det er fugt, der trækker op der. Det er min hypotese indtil videre.
Siddende gulvlister der var generøst fugede (og dermed ikke særlig ventilerede) nogle sorte pletter på dem som jeg mistænker er skimmelsvamp.
Jeg tror din hypotese er korrekt, bundpladen suger fugt fra jorden, som stiger op i væggen.
Jeg har samme problem i mit hus fra -48 i kælderen. I mit tilfælde havde rummet med trægulv fået en omgang skimmel under gulvet, så det blev fjernet og erstattet med klinker.
Min tese er, at man kun skal bruge produkter, der er diffusionsåbne, alt fra primer, puds og maling.
Jeg fjernede al puds, der sad løst, sleb malingen væk fra resten op til ca. 1m. pudsede og malede derefter med silikatmaling.
Jeg tror din hypotese stemmer, bundpladen suger fugt fra jorden, som går op i væggen.
Jeg har samme problematik i mit hus fra -48 i kælderen. I mit tilfælde havde rummet med trægulv fået en dosis af skimmel under gulvet, så det røg ud og blev erstattet af klinker.
Min tese er, at man kun bruger produkter, der er diffusionåbne, alt fra primer, puds og maling.
Jeg fjernede alt puds, der sad løst, fræsede malingen væk på resten op til ca. 1 meter, pudsede og malede derefter med silikatmaling.
Tak for godt svar.
Hvilket værktøj brugte du til at fræse malingen væk? Jeg tænker også, at det er godt at få fjernet mere af malingen, men der hvor den sidder fast, var det svært at skrabe den væk.
Brugte du noget specialpuds?
Hvor længe ventede du med at male på den nye puds?