Hej alle,

Min partner bliver irriteret over, at vi ikke har en terrasse, så nu vil jeg forsøge at bygge en sådan snarest muligt.
Det bliver en hævet terrasse, da huset har kælder, og vi helst vil have dækket så tæt på gulvniveau som muligt for en nogenlunde sømløs oplevelse, når man går ud på det, og så vil jeg støbe fundamenter og fastgøre bærebjælkerne til stolperne.

Jeg er stødt på nogle udfordringer vedrørende dette.

1. Jeg har forstået, at man ikke skal fastgøre bærebjælken til facaden. Facaden er alligevel ret dårlig og skal udskiftes om nogle år, så jeg overvejer at støbe fundamenter til den inderste bærebjælke også for at skabe et mellemrum. Problemet, som jeg ser det, er, at trædækket og bærebjælken vil komme i vejen for den sidste del af facaden, og det vil blive besværligt at udskifte netop den del. Har nogen gode tips til, hvordan man bør tænke her? Skal jeg skære facaden i netop det stykke og erstatte det med noget andet?

2. Angående fundamenterne tæt på huset, er der ingen problemer med at gøre sådan? Alle vejledninger siger, at man skal fastgøre til husets fundament, men det er selvfølgelig svært at nå op til gulvniveau. Er der en særlig afstand, man bør have fra fundamentet? Hvordan gør jeg med mellemrummet, der opstår? Skal jeg lade skruvreglar lægge ovenpå den inderste bærebjælke, så jeg kan have et udhæng, der kommer tættere på facaden?

3. Hvordan skal man tænke med stolperne til rækværket? Skal man udnytte dem, der er fastgjort i fundamenterne? Som jeg har regnet på det lige nu, er der ~2,0 m spændvidde for bærebjælkerne og ~2,3 m spændvidde for skruvreglar. 1,5-1,8 m plejer vel at blive anbefalet i afstand, men det gælder måske kun stakit? Skal jeg i stedet fastgøre nye stolper udenpå bærebjælken til netop rækværket?

Ikke så high-tech, så jeg har tegnet noget i Sketchup, men jeg sender med en enkel skitse, hvordan jeg har tænkt mig det.

• Enkel skitse af trædækplan med bærende bjælker og placering af plinter, set ovenfra.
Ingen? Nå, jeg stødte på et stykke metal, der kaldes sokkelplade, og jeg tror, jeg vil sætte det langs hele væggene, som terrassen berører, så kan man skifte facade senere over sokkelpladen.

Det kan være en idé at sætte dobbelte lægter yderst, da du måske vil indramme med terrassebrædder. Gør du det med tegningen ovenfor, vil der ikke være nogen ydre lægte at skrue enderne af resten af plankerne i. Brug korte lægter som afstandsstykker imellem for at få den rette afstand.

Jeg har lagt min terrasse nedenfor panelet, hvilket betyder, at der bliver et trappetrin ned til terrassen, men det synes jeg er det værd for at kunne vedligeholde panelet og for at undgå, at sne, vand og sjap slider på panelet.

Jeg har brugt de yderste plinter til at fæste stolper, der bærer en bærende bjælke, og så fortsætter samme stolpe op og udgør stop for rækværket. Fungerer meget godt. Jeg har dog ca. 1,20 mellem mine stolper.

Jeg fastgjorde i min betongfundament for ikke at sætte pæle over min nylagte dræning. Jeg har også sat altantag, så jeg var alligevel nødt til at fæstne konstruktionen til huset. Ellers synes jeg, det virker fordelagtigt at lade altanen være fritstående fra huset.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.