Hej på jer.
Jeg skal have en akkumuleringstank ind i huset, som skal forbindes til en køkkenovn. Det eneste sted, jeg kan stille den, er i et lille skab i hallen på nederste etage. Jeg vil ikke bygge noget kedelrum og har ingen kælder, da der er krybekælder under hele huset. Størrelsen på tanken bliver enten 750l eller 500l, jeg har ikke købt den endnu.
Nu til problemet. Da tanken jo vil veje en hel del, antager jeg, at det ikke er så smart bare at stille den direkte på gulvet. Jeg vil kunne fordele vægten på to bjælker, og da huset er fra cirka 1850, er det jo ret solide bjælker, men tanken vil måske komme til at veje næsten et ton.
Er der nogen, der har en smart måde at kunne forstærke bjælkelaget på uden at skulle løfte bjælkerne? Jeg har i min iver lige lagt et gammelt kileskåret gulv i hallen rundt om skabet, hvor tanken skal stå, med kantskæringer, høvling og alt hvad det indebærer med planker i forskellige tykkelser og et skævt hus... Så det ville være rart at slippe for at rive det op igen. Jeg kan derimod åbne op ned til grunden i skabet og forstærke derfra, hvis der findes en god måde at gøre det på.
Hvis nogen har et råd eller to at give mig, ville jeg være meget taknemmelig!
/Johan
Jeg skal have en akkumuleringstank ind i huset, som skal forbindes til en køkkenovn. Det eneste sted, jeg kan stille den, er i et lille skab i hallen på nederste etage. Jeg vil ikke bygge noget kedelrum og har ingen kælder, da der er krybekælder under hele huset. Størrelsen på tanken bliver enten 750l eller 500l, jeg har ikke købt den endnu.
Nu til problemet. Da tanken jo vil veje en hel del, antager jeg, at det ikke er så smart bare at stille den direkte på gulvet. Jeg vil kunne fordele vægten på to bjælker, og da huset er fra cirka 1850, er det jo ret solide bjælker, men tanken vil måske komme til at veje næsten et ton.
Er der nogen, der har en smart måde at kunne forstærke bjælkelaget på uden at skulle løfte bjælkerne? Jeg har i min iver lige lagt et gammelt kileskåret gulv i hallen rundt om skabet, hvor tanken skal stå, med kantskæringer, høvling og alt hvad det indebærer med planker i forskellige tykkelser og et skævt hus... Så det ville være rart at slippe for at rive det op igen. Jeg kan derimod åbne op ned til grunden i skabet og forstærke derfra, hvis der findes en god måde at gøre det på.
Hvis nogen har et råd eller to at give mig, ville jeg være meget taknemmelig!
/Johan
Nu har jeg besluttet mig for at lave et fundament til tanken. Har støbt en betonplade, som jeg derefter skal mure et lag lecablokke på og derefter lave en form for at støbe gennem trossbunden. Problemet er, at i midten af fundamentet går der en gulvbjælke i den ene retning og to varmerør i den anden. Tipset, jeg fik, var at vikle bjælken ind i tagpap og isolere kraftigt rundt om rørene og derefter støbe det hele ind. Er der nogen, der har nogle synspunkter på dette? Jeg er ikke helt sikker på, at det er den bedste løsning, og det ville være træls at skulle bryde op og gøre det om...
Taknemmelig for svar!!
/Johan
Taknemmelig for svar!!
/Johan
Betonen holder nok længere end ås og rør.... sørg for at der er plads til marginer så man kan reparere ås og rør hvis det går galt. Vi støbte et fundament gennem bjælkelaget for vores "panna" (jordvarme) for at undgå strukturlyd i tømmerstokken og for at klare vægten mod bjælkelaget.
Du kan ikke lægge et billede op af, hvordan det ser ud?
Ved ikke om jeg ser det rigtige billede foran mig men ang. åsen kan du ikke kappe den ved fundamentet og derefter fastgøre den med bjælkesko i fundamentet?
Varmrørene ville jeg trække rundt om fundamentet, føles dumt at støbe ting ind.
Ved ikke om jeg ser det rigtige billede foran mig men ang. åsen kan du ikke kappe den ved fundamentet og derefter fastgøre den med bjælkesko i fundamentet?
Varmrørene ville jeg trække rundt om fundamentet, føles dumt at støbe ting ind.
Sådan ser de altså ud.
Jeg tænker, at hvis der skulle opstå nogle problemer med varmerørene i fremtiden, så kunne man jo save dem af og trække dem ud af støbningen, og bygger man rundt om åsen med fx mursten, så kunne man jo gøre det på samme måde. Altså save af og trække ud.
Grunden til, at jeg ikke vil vekslere åsen, er, at jeg netop har lagt et gulv i hallen og derfor ikke har det store lyst til at bryde op og lave om.. Med varmerørene er det omtrent det samme. Har haft VVS'eren her, som har fjernet påfyldningen til varmesystemet, så derfor, hvis jeg må tømme systemet, kan jeg ikke fylde på det igen..
Tror I, at det virker at gøre det på min måde, eller er det bare at bide i det sure..?
For resten. Varmerørene til venstre, som går i samme retning som åsen, vil jeg ikke støbe ind. Vil bygge formen på ydersiden af dem.
Johan
Jeg tænker, at hvis der skulle opstå nogle problemer med varmerørene i fremtiden, så kunne man jo save dem af og trække dem ud af støbningen, og bygger man rundt om åsen med fx mursten, så kunne man jo gøre det på samme måde. Altså save af og trække ud.
Grunden til, at jeg ikke vil vekslere åsen, er, at jeg netop har lagt et gulv i hallen og derfor ikke har det store lyst til at bryde op og lave om.. Med varmerørene er det omtrent det samme. Har haft VVS'eren her, som har fjernet påfyldningen til varmesystemet, så derfor, hvis jeg må tømme systemet, kan jeg ikke fylde på det igen..
Tror I, at det virker at gøre det på min måde, eller er det bare at bide i det sure..?
For resten. Varmerørene til venstre, som går i samme retning som åsen, vil jeg ikke støbe ind. Vil bygge formen på ydersiden af dem.
Johan
Senest redigeret:
Godt med billede 
Nu er jeg ingen ekspert, men jeg tænkte bare at skyde nogle idéer.
Det jeg tænkte med åsen var, at du nedefra løfter den lidt med donkraft, omtrent nederst på dit billede og lægger noget under åsen, som den kan hvile på, fx "lecablok". Så skærer du åsen omtrent der, hvor jeg har lavet den røde streg, og fastgør en bjælkesko der, som derefter fastgøres mod fundamentet. Blokken kan jo blive der som ekstra støtte.
Selve varmerøret ville som sagt have været bedst, hvis de gik uden for fundamentet, men den dag man behøver at skifte dem, må man jo skære dem og gå rundt om fundamentet. Det vigtigste tror jeg er, at man ikke støber træ ind, så det ikke rådner, eller at man i værste fald får nogen svamp til at vokse der.
Nu er jeg ingen ekspert, men jeg tænkte bare at skyde nogle idéer.
Det jeg tænkte med åsen var, at du nedefra løfter den lidt med donkraft, omtrent nederst på dit billede og lægger noget under åsen, som den kan hvile på, fx "lecablok". Så skærer du åsen omtrent der, hvor jeg har lavet den røde streg, og fastgør en bjælkesko der, som derefter fastgøres mod fundamentet. Blokken kan jo blive der som ekstra støtte.
Selve varmerøret ville som sagt have været bedst, hvis de gik uden for fundamentet, men den dag man behøver at skifte dem, må man jo skære dem og gå rundt om fundamentet. Det vigtigste tror jeg er, at man ikke støber træ ind, så det ikke rådner, eller at man i værste fald får nogen svamp til at vokse der.
Hopsa, her var det friskt savet i åsene/gulvbjælkerne. Er du tæt på eller igennem kernen på gulvbjælken, så er der ikke meget bærekraft tilbage i den. Er det bærelinien ved den røde streg? Jeg er enig med svebbe om tiltagene.
Det ser ud sådan på billedet gafsan, men det er salningarna på åsarna som gør, at det ser ud som om nogen har været og savet i fyldan.. 
Har bestemt mig for at save midteråsen og fæstne den i fundamentet ist.
Hvordan bør jeg isolere rundt fundamentet derefter? Ønsker jo ikke, at det skal blæse storm fra grunden..
Er det nok at sætte celleplastplader rundt og så lade spånerne fra trossbunden ligge mod det?
Tak så meget for al hjælpen hidtil!
/johan
Har bestemt mig for at save midteråsen og fæstne den i fundamentet ist.
Hvordan bør jeg isolere rundt fundamentet derefter? Ønsker jo ikke, at det skal blæse storm fra grunden..
Er det nok at sætte celleplastplader rundt og så lade spånerne fra trossbunden ligge mod det?
Tak så meget for al hjælpen hidtil!
/johan
Kender salingene fra mit hus, undrer om de har brugt samme standard 
Sidder her på arbejde og kom på en anden idé. Kan du ikke sætte en bjælke på tværs som du fastgør midteråsen i?
Spørgsmålet er bare, om du har et sted at fastgøre en balksko, hvor pilen peger. Der var jo en del rør, men hvis de ikke sidder alt for langt nede, så måske kan du skære ud for dem i bjælken. Kan ikke fine snedkerord, men jeg håber du forstår, hvad jeg mener
Uploader et billede med pile og streger, som de plejer at gøre i hockey. Røde er bjælken, grønne er hvor jeg tænkte, at balkskoene skulle sidde. Sender et billede med, hvordan jeg har gjort ved mit fundament for pejsen. Har en luftspalte på nogle centimeter mellem bjælken og fundamentet.
Sidder her på arbejde og kom på en anden idé. Kan du ikke sætte en bjælke på tværs som du fastgør midteråsen i?
Spørgsmålet er bare, om du har et sted at fastgøre en balksko, hvor pilen peger. Der var jo en del rør, men hvis de ikke sidder alt for langt nede, så måske kan du skære ud for dem i bjælken. Kan ikke fine snedkerord, men jeg håber du forstår, hvad jeg mener
Uploader et billede med pile og streger, som de plejer at gøre i hockey. Røde er bjælken, grønne er hvor jeg tænkte, at balkskoene skulle sidde. Sender et billede med, hvordan jeg har gjort ved mit fundament for pejsen. Har en luftspalte på nogle centimeter mellem bjælken og fundamentet.
Medlem
· Västra götaland
· 118 indlæg
Hej!
Jeg må nok give Smurfen 72 ret.
Hvorfor begynde at skære og rode, når du nu har et fundament under åsen.
Læg to afvekslinger under åsene, som understøttes fra dit fundament, så er du jo hjemme.
//
Jeg må nok give Smurfen 72 ret.
Hvorfor begynde at skære og rode, når du nu har et fundament under åsen.
Læg to afvekslinger under åsene, som understøttes fra dit fundament, så er du jo hjemme.
//
Klik her for at svare




