Hej - jeg støber i ugen en plade med Alba kant-elementer (lecabjælker) rundt om.

Kant-elementerne er 40 cm høje, står på makadam naturligvis, i "rammen" lægger vi 30 cm isolering og 10 cm beton med armering og varmeslange.

Indledningsvis kommer der til at stå en carport med opbevaringsdel på pladen, men tanken er at kunne lave gæstehus etc. på den, hvis lysten opstår om et par år.

Jeg er dog usikker på, hvordan carportstolperne skal fæstes i pladens kant. Det er kun aktuelt for to stolper, resten af konstruktionen står på et skift leca og træsyld.

Snedkeren, som støber fundamentet, syntes det var dumt at fæste stolpeskoene i lecaen. I cementbutikken var de enige og anbefalede så, at man støber plintskorene ind i pladen indenfor, og at man derefter skærer ud i frigoliten, 20 cm højt, deri lægger man stolpeskoen. Betonen i udskæringen vil jo fæste godt i lecabjælken, men det føles alligevel tvivlsomt, at stolpeskoen vil komme til at enten stå på frigoliten eller have meget lidt beton under sig. De skal alligevel kunne bære en vis last (tagpap på taget men alligevel).

Er der nogen, der ved, om dette virker godt? Alternative løsninger?

Det er altså de røde punkter på billedet, det drejer sig om, i øvrigt (markeret med grønt) står konstruktionen jo på et skift leca og syld.

Mvh
/A

• Skematisk tegning af byggeprojekt med røde punkter for stolpeplacering direkte på plade, grønne linjer for lecablokke med træsokkel, og område til lagerplads.
Bare som en tanke. Du skal ikke stille et par stolper helt uden for pladen som står lidt dybere, så du simpelthen kan kappe stolpeskoene den dag du skal stille en væg op.

Eftersom de står dybere kan du jo bare gruse op eller lægge plader over dem eller lignende den dag du slår væggen op.

Det måske kunne være en idé. Men der vil blive anlagt en stensat gang der, langs med pladen, og så ser det nok ikke så godt ud, når stolperne "stikker ud" fra pladens kant.

Men dette vækkede en anden overvejelse: Taget er et pulttag med ca. 12 graders hældning, med den højere side "sydpå"/nedad i billedet. De fire stolper skal altså bære de to langsgående liggende tagbjælker (som går langs hver sin langside), alt i limtræ for at klare udhænget til højre for den højre rødmarkerede stolpe. Begge tagbjælker forbinder til redskabsrummets regelstamme.

Men hvis de rødmarkerede stolper ikke lægges ved pladens kant, men indenfor eller udenfor, vil den "sydlige" tagbjælke, som de skal bære, også ende med at være forkert placeret i forhold til en evt. fremtidig regelvæg, der bygges på syld i kanten. Hmmm, gør det, at jeg er nødt til at lægge de rødmarkerede stolper i pladens kant alligevel for, at det skal blive rigtigt med tagbjælkens placering...? :S

/A

Senest redigeret:
Lånede et rigtig godt billede af Fredwell fra denne tråd (spejlvendt for at passe til min situation):

http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/70764-pulpettak-garage-carport.html

Han har jo faktisk formået at sætte de høje stolper ret langt ude i kanten, mens de lavere samt lagerrummet hviler på syllen.

Dog har jeg kun to stolper per side, ifølge det tegnede billede ovenfor. Håber det går, hvis man bruger stolper 115x115 og bjælker 66x315 i limtræ. Bredde 3,50 m, længde 5,50 + lagerrum 2,50. Men det er selvfølgelig et andet spørgsmål :).

/A

• Snefyldt halvtaget træstruktur med støttestolper og åbent rum, omgivet af sneklædt landskab og skov.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.