Hej forum!
For nogle dage siden begyndte det at dryppe fra loftet på overetagen - aldrig en hyggelig opdagelse!
Så jeg tog loftet ned indefra og lokaliserede problemet. Lidt udvendig vejrtætning, og så var den umiddelbare fare over... Lækken viste sig at have eksisteret i rigtig lang tid (helt sort og gennemrøddent træ) og var begrænset til ca. 1x0,5 meter. Det vedholdende regnvejr på det seneste gjorde simpelthen, at mere fugt end normalt kom igennem, og dermed blev det synligt indendørs.
Sådan ser loftet ud (indefra)
* Gips
* Dampspærre plast
* 200mm glasuld
* Masonit (4mm?)
* Lægter og råspont
* Tjærepapir
(* Eventuelt shingles - har ikke undersøgt det endnu, da det er fladt tag med tagterrasse ovenover)
* 220 mm tagbjælker
Men nu undrer jeg mig over et par ting. Håber I ved mere end mig!
- Huset er bygget i 1995 i henhold til AB92 og ABT92 - fortæller det, hvilken byggeteknik der skal anvendes, og hvor kan jeg læse mere?
- Det ser ikke ud til at være nogen luftspalte mellem isolering og råspont, men isoleringen ligger mod råsponten. Er det okay? I dag har jeg hørt, at man lægger en vandtæt, men åndbar plastdug oven på isoleringen og 20-30mm luftspalte ovenover. Ville man ikke bygge sådan ifølge AB92?
- Plastdugen er ikke tapet i kanterne, men ligger overlappende. Er det okay? Det gode ved dette er, at lækken blev opdaget tidligt. Vandet samledes ikke så længe ovenover, men sivede hurtigt igennem og blev synligt. Det dårlige er jo, at det ikke er helt tæt - hvilket burde være meningen.
/Peter