44,296 læst ·
37 svar
44k læst
37 svar
Hvordan skrue tv/vægbeslag op på væggen
Jeg har købt et LED-TV, som nu skal op på væggen.
Til dette har jeg også købt et vægbeslag af denne model:
http://www.jula.se/vaggfaste-vajer-32-50-929061
Jeg har forstået det sådan, at de sølvfarvede "puckar" monterer man i væggen og så hænger man tv'et på.
Den aktuelle væg er en 13 mm gipsvæg.
Hvilken type plug og skrue skal jeg bruge da? tykkelse, type, længde osv.?
Kan denne væg holde til et tyndt LED-TV (46 tommer), som vejer 14 kilo?
Der er godt nok træregler i væggen, men jeg synes, det er svært at finde præcis, hvor de sidder. Desuden vil jeg kun kunne ramme én af dem, og én skrue vil jo alligevel være i gipsen, så at sige.
Til dette har jeg også købt et vægbeslag af denne model:
http://www.jula.se/vaggfaste-vajer-32-50-929061
Jeg har forstået det sådan, at de sølvfarvede "puckar" monterer man i væggen og så hænger man tv'et på.
Den aktuelle væg er en 13 mm gipsvæg.
Hvilken type plug og skrue skal jeg bruge da? tykkelse, type, længde osv.?
Kan denne væg holde til et tyndt LED-TV (46 tommer), som vejer 14 kilo?
Der er godt nok træregler i væggen, men jeg synes, det er svært at finde præcis, hvor de sidder. Desuden vil jeg kun kunne ramme én af dem, og én skrue vil jo alligevel være i gipsen, så at sige.
Senest redigeret:
For at skrue en LCD TV op fungerer mollyplugger til enkelgips fremragende. Naturligvis er det bedre, hvis man kan sætte det nye beslag i en regel med en almindelig træskrue. Bank på væggen eller test med en magnet, som vil kunne mærke gipseskruerne.
Okay.Nimajneb sagde:
Hvilke mål skal man have på mollyplug så?
Er mollyplug og metallexpander det samme?
Angående træreglerne så sidder de jo som sagt så spredt, at jeg maksimalt kan ramme med en af 2 skruer.
Er det bedre med en skrue i træet + en molly i gips end 2 molly i gips direkte?
Det er det samme. Størrelsen afhænger af, hvor stort skruehullet er i dit beslag. Mollyens skrue skal jo passe. Hvis du kan sætte en af beslagene i en regel, slipper du for et stort grimt hul i væggen senere.
Der findes Molly til enkeltgips eller dobbelt. Har du enkeltgips, er målet ca. 13 mm i tykkelse. Sandsynligvis har du 60 cm mellem reglerne, og der kan du måske ramme begge reglerne, hvilket er bedst, men så vil tv'en selvfølgelig havne mellem disse regler, hvilket måske ikke er optimalt. Sæt en træskrue i reglen og en molly. 14 kilo er intet problem for en molly af lidt større størrelse.
Held og lykke
Held og lykke
Okay. Jeg tager simpelthen skruebrikken fra beslaget med til butikken og tester.Nimajneb sagde:
Jeg smutter til Biltema tænkte jeg, der skal de have molly ser jeg.
Tak for info.Peter Claesson sagde:Der findes Molly til enkelgips eller dobbelt. Har du enkelgips er målet ca. 13 mm i tykkelse. Du har sandsynligvis 60 cm mellem reglerne, og så kan du måske finde begge regler, hvilket er bedst, men så havner tv'et selvfølgelig mellem disse regler, hvilket måske ikke er optimalt. Sæt en træskrue i reglen og en molly. 14 kilo er ikke noget problem for en molly af lidt større størrelse.
Held og lykke![]()
Det passer, at gipsskiven er 13 mm.
Jeg skal tage målet med og tjekke i butikken efter en molly, der passer.
Jeg fandt en, der havde en gripvidde på 5-16 mm, hvis jeg læser det rigtigt, virker det så til mit enkelgips eller?
Jeg har sandsynligvis 60 cm mellem reglerne ja.
Men på det vægbeslag, som jeg har købt, skal skruerne sidde med en afstand mellem 18-22 cm fra hinanden.
Det er altså teknisk umuligt at ramme 2 regler
Derudover er det vigtigt, at tv'et bliver centreret på væggen, så er risikoen ret stor for, at jeg ikke rammer nogen regel overhovedet.
Jeg købte mollyplugs/skrueankre på Biltema som skulle have en gribebredde på 3-20mm hvis jeg ikke husker forkert.
Jeg har nu skruet dem i væggen og hængt tv'et op.
Tv'et hænger, dog så sidder skruen slet ikke fast i pluggen.
Pluggen sidder som klippen, men når jeg skruer skruen de sidste 2-3mm, så drejer den bare rundt.
Hvordan kan dette ske, tror du?
Jeg har nu skruet dem i væggen og hængt tv'et op.
Tv'et hænger, dog så sidder skruen slet ikke fast i pluggen.
Pluggen sidder som klippen, men når jeg skruer skruen de sidste 2-3mm, så drejer den bare rundt.
Hvordan kan dette ske, tror du?
Thomas59
Byggeveteran
· Stockholms län
· 3 321 indlæg
Thomas59
Byggeveteran
- Stockholms län
- 3,321 indlæg
Mollyplugg er en djævelens opfindelse. Hvis man ikke ved præcis, hvordan man monterer dem, kan det meste gå galt, og når man så har givet op og skal fjerne dem, bliver der store grimme huller i væggen.
For en amatør anbefales i stedet gipstoggler, som i princippet er umulig at fejle med, kan tåle betydeligt mere last end Molly og er let at fjerne.
Se eksempel: http://www.setab.nu/produkter/Infastningar/Toggler-plugg/
For en amatør anbefales i stedet gipstoggler, som i princippet er umulig at fejle med, kan tåle betydeligt mere last end Molly og er let at fjerne.
Se eksempel: http://www.setab.nu/produkter/Infastningar/Toggler-plugg/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 indlæg
Mollyplug, specielt fra biltema skal du sky som pesten. Med bare lidt for meget drejekraft går lortet i stykker inde i væggen, og der står man med en roterende bolt i væggen, der har sluppet fra ankeret! Kan ikke "lappes" på anden måde end med hulsav... Derefter kræves det rigtige bor, 10.5 mm, så vægpladen ikke splintrer indeni, når man tvinger lortet ind.
Jeg plejer at trykke "brickan" sammen som sidder på ydersiden og så pille det hele ind så det falder ned i væggen.Bo.Siltberg sagde:
Nu måske der er forskel på Molly og Molly men de jeg havde så sad skiven kun fast i 3-4 punkter mod pluggen, så det var ret enkelt at knække de fastgørelsespunkter så skiven løsnet sig. Så var det bare at pille pluggen ind i væggen og hullet som blev tilbage var lige så stort som det jeg borede fra starten.