God formiddag på forummet!
Jeg skal montere en loftlem mod et loft, som er sænket og efterisoleret nedefra. På loftet er der en gammel lem tilbage, så placeringen er givet. Jeg har skåret ud ved den gamle lem ned til den nye isolering og finder der en spredt bræddevæg (kun 1 st som er i vejen for den nye lems bredde), men under denne en stående 45x120 mm, som har muliggjort sænkningen af loftet samt plads til isolering. Under denne endnu en spredt bræddevæg, hvor loftpladerne er monteret. Jeg ville have brug for at kappe bjælkerne for at frigøre plads til den nye lem (hulstagning 70x115 cm), og jeg tænker derfor, om jeg under forberedelserne helt enkelt kan skrue disse fast oppefra gennem den tilstødende spærtræ, kappe bjælken og derefter indføre mit bjælkeværk til lemmen vinkelret imod? Det nye bjælkeværk ville altså spænde over to bjælker, men udvides i selve rummet til lemmen. Eller skal bjælkeværket spænde over flere bjælker (skal jeg så rive meget mere gulv op på loftet)?
Er det kun her, vejret er dårligt i dag, og det passer bedst at bygge indendørs...eller hænge på et bestemt byggesagforum og finde spørgsmål at besvare?
Aj da, det er jo så let, når man har virkeligheden foran sig
Skal forsøge at tage mig op i morgen og knipse nogle billeder for at bringe mere klarhed.
Tak for oplysningen justusandersson!
Her kommer et foto af huludtagningen med eksisterende reglar tilbage. Skal fjerne den længdegående stående regel samt glespanel. Min tanke er at bygge en ramme med stående reglar langs siderne og fastgøre disse med gennemgående skruer oppefra, så de fæstner i vindsgulvet (6x240 mm skruer). Samt skruer direkte ind i enderne af den derefter afskårne stående regel (den der næsten går i midten af billedet). Glespanelen skrues indefra gennem loftpladerne, som derefter skjules med foder. Bør vel holde?
Ja, præcis
Tænkte at save den øvre glespanel kant i kant med det opsavede hul, flytte lidt isolering og sætte reglar på højkant, så de danner en ramme og anslag mod isoleringen, samt skrue fast disse reglar ovenfra gennem loftsgulvet (på den måde fastgøres de jo i selve bjælkelaget). Inden jeg saver den i billedets højkantstående regel, skruer jeg, lige tæt ved hvor jeg skal save, en skrue gennem loftsgulvet og ind i reglen, så denne også holdes oppe gennem fastgørelse i loftsgulvet.
Når du saver en regel, der er en del af et bjælkelag, skal du veksle reglen ved at fastgøre to nye regler vinkelret på den afsavede regel. Disse afvekslingsregler fastgøres (gennemgående søm eller vinkelbeslag) i sin tur i de bjælkelagsregler, der går på hver side af den afsavede regel parallelt med denne. De tilbageværende ender på den afsavede regel fastgøres i afvekslingsreglerne. Det er ikke nok at bare fastgøre restenderne i gulv henholdsvis loft. Du skal betragte det bærende system separat fra alt andet.
Jeg håber, at jeg har udtrykt mig tilstrækkeligt klart, ellers tager vi en omgang mere.
Absolut, solklart! Så ændrer jeg mig og gør de kortere regler (som går vinkelret mod bjælkelaget) længere så de når frem til tilstødende bjælkelag og fastgør dem med vinkelbeslag. Tak for hjælpen!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.