4,085 læst ·
6 svar
4k læst
6 svar
Hvordan skal vi isolere vægge i hus bygget i -45?
Hej!
Vi er i færd med at rive ned de eksisterende overflader i vores køkken, som skal renoveres. Hele køkkenet, vægge og loft, er dækket med en fiberpap som ifølge mærkningen på bagsiden hedder Vägg Fiberpap Kalex. Når vi nu river den ned, er der på visse steder råspont, og bag det er der sandsynligvis ydervæggens panel. Spørgsmålet er nu, hvordan vi skal isolere disse vægge? Er der nogen, der ved det? Bange for at sætte fugtspærre på et hus, som indtil nu har været uden det. Kan man isolere med pap igen? Men hvordan får vi i så fald en overflade, der kan flisebelægges m.m. Havde ønsket gipsplader...
Vi er i færd med at rive ned de eksisterende overflader i vores køkken, som skal renoveres. Hele køkkenet, vægge og loft, er dækket med en fiberpap som ifølge mærkningen på bagsiden hedder Vägg Fiberpap Kalex. Når vi nu river den ned, er der på visse steder råspont, og bag det er der sandsynligvis ydervæggens panel. Spørgsmålet er nu, hvordan vi skal isolere disse vægge? Er der nogen, der ved det? Bange for at sætte fugtspærre på et hus, som indtil nu har været uden det. Kan man isolere med pap igen? Men hvordan får vi i så fald en overflade, der kan flisebelægges m.m. Havde ønsket gipsplader...
Jeg forestiller mig, at det ikke er det, men det er isoleret med spån i gulvet og loftet, så det er muligt, at det er det, der bruges mellem panelerne. Ved du, hvordan folk normalt isolerede i 40'erne? Lad os sige, at det er isoleret i væggen, kan vi så sætte gips direkte på panelen uden problemer?
Kan du måle ydervæggens tykkelse ved en vinduesåbning? Hvis det ikke er et sommerhus, bør der være en form for isolering, svært at sige hvilken, det kan også være i et sommerhus. Vores hus fra midten af 40'erne var et sommerhus før og havde spån overalt. Vi havde masonit mod panel, som vi satte gips direkte på.
Tak for dine svar! Kunne måle i vinduesåbningen. Overvejer også at løsne lidt på en planke for at kigge lidt bagved.
Lige masonit har vi på en anden ydervæg, så det kunne være en mulighed. Men isolerer det noget? Vi vil gerne kunne benytte huset også om vinteren.
Lige masonit har vi på en anden ydervæg, så det kunne være en mulighed. Men isolerer det noget? Vi vil gerne kunne benytte huset også om vinteren.
Sandsynligvis er der ikke meget bag ved råsponten. Normalt plejer man at undgå isolering indefra, da de eksisterende vægge bliver endnu koldere.
Hvis det var mit hus, ville jeg have sømmet en dampspærre op, rette væggen op og sætte gips på. Færdig! Den dag man gør noget med ydersiden, isolerer man udvendigt.
Hvis det var mit hus, ville jeg have sømmet en dampspærre op, rette væggen op og sætte gips på. Færdig! Den dag man gør noget med ydersiden, isolerer man udvendigt.
Præcis som Chris983 siger, afhængigt af vægtykkelsen i dag kan I bestemme tykkelsen på tillægsisoleringen, som I bygger på den dag. Tag gerne billeder af ydervæggen og læg dem op, hvis I ønsker råd & tips om dette.
Klik her for at svare