4,364 læst ·
6 svar
4k læst
6 svar
Hvordan skal jeg snyde øjet med ikke helt vinkelrette portstolper?
Hej,
Har holdt på med at sætte nethegn rundt om grunden og er nu kommet til det punkt, hvor jeg skal bygge en låge.
Lågen vil have en ramme af lægter 45x45 og beklædes også med net.
Hver lægte er ment til at blive savet i 45 graders vinkel og på den måde samle rammen som en fotoramme.
Problemet er, at stolperne ikke blev helt vinkelrette, hvilket fører til, at målet mellem stolperne varierer ca. 2 cm oppe sammenlignet med nede.
Stolperne er fastgjort i jordankre, og hvis man nogensinde har slået sådanne ned med en mukkert, ved man, at det bliver som det bliver. Jeg tror ikke, det er muligt at få dem helt vinkelrette med de værktøjer, jeg har.
Oppe er afstanden mellem stolperne 115 cm og nede 113 cm.
Lågen vil være ca. 100 cm høj.
Tanken var fra starten at have 1 cm luft mellem hver stolpe og lågen.
Er der nogen, der har en idé om, hvordan jeg bedst narrer øjet og "tryller væk" disse to cm?
Det er muligt at bygge en skæv låge, der er lidt større oppe end nede, men så skal vinklerne justeres, og jeg ved ikke, om det er så smart.
Efterlade lidt større mellemrum mellem stolpe og låge oppe end nede er en måde.
Måske bemærker øjet ikke engang forskellen, hvis man ikke ved det?
Tips, erfaring og idéer modtages gerne.
Har holdt på med at sætte nethegn rundt om grunden og er nu kommet til det punkt, hvor jeg skal bygge en låge.
Lågen vil have en ramme af lægter 45x45 og beklædes også med net.
Hver lægte er ment til at blive savet i 45 graders vinkel og på den måde samle rammen som en fotoramme.
Problemet er, at stolperne ikke blev helt vinkelrette, hvilket fører til, at målet mellem stolperne varierer ca. 2 cm oppe sammenlignet med nede.
Stolperne er fastgjort i jordankre, og hvis man nogensinde har slået sådanne ned med en mukkert, ved man, at det bliver som det bliver. Jeg tror ikke, det er muligt at få dem helt vinkelrette med de værktøjer, jeg har.
Oppe er afstanden mellem stolperne 115 cm og nede 113 cm.
Lågen vil være ca. 100 cm høj.
Tanken var fra starten at have 1 cm luft mellem hver stolpe og lågen.
Er der nogen, der har en idé om, hvordan jeg bedst narrer øjet og "tryller væk" disse to cm?
Det er muligt at bygge en skæv låge, der er lidt større oppe end nede, men så skal vinklerne justeres, og jeg ved ikke, om det er så smart.
Efterlade lidt større mellemrum mellem stolpe og låge oppe end nede er en måde.
Måske bemærker øjet ikke engang forskellen, hvis man ikke ved det?
Tips, erfaring og idéer modtages gerne.
Det burde vel gå bedst, hvis man sætter selve krogen længere ud fra stolpen foroven, men ikke at man sætter selve den lange skinne med hullet forkert, da det ellers vil skævvride porten, når du åbner den. Tror jeg. Med skinnen mener jeg det lange stykke på porten.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Jeg ved ikke, men jeg kan forestille mig, at når lågerne hænges op, bliver stolperne lidt påvirket og hælder sammen lidt mere. Og måske stiller sig helt lodret. Jeg ville i hvert fald have ventet med nogle tiltag.L L.M.Olsson sagde:
Desuden er vel den ene centimeter per låge næppe mærkbar?
KOW har en pointe. Uden at vide det måske har du sat tidernes bedste portstolpe. Kan forestille mig, at krogene går godt at justere, hvis man bruger gennemgående.KnockOnWood sagde:
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
En lille tilføjelse, her på lørdag aften når man bliver lidt sentimental/grådlabil efter et par bajere:
Jeg havde en fætter, samme alder som mig, som hed Svante.
Han boede med sine forældre og sin lillesøster i Trollbäcken, en forstad til Stockholm.
De havde en garageopkørsel (eller nedkørsel, garagen lå nok i kælderen) med indkørsel fra gaden,
og et par solide murede/gjorte portstolper ved gaden. Men de havde ingen porte.
En dag bandt Svante et reb op mellem stolperne, og lavede dermed en gynge.
Han begyndte at gynge, den ene portstolpe faldt, og min fætter Svante var væk for evigt.
Vi var jævnaldrende, og dette var i 1950'erne
Så sørg for, at portstolperne står solidt!
Han boede med sine forældre og sin lillesøster i Trollbäcken, en forstad til Stockholm.
De havde en garageopkørsel (eller nedkørsel, garagen lå nok i kælderen) med indkørsel fra gaden,
En dag bandt Svante et reb op mellem stolperne, og lavede dermed en gynge.
Han begyndte at gynge, den ene portstolpe faldt, og min fætter Svante var væk for evigt.
Så sørg for, at portstolperne står solidt!
KnockOnWood sagde:
En lille tilføjelse, sådan en lørdag aften, når man bliver lidt sentimental/grådlabil efter et par bajere:
De havde en garageopkørsel (eller nedkørsel, garagen lå vel i kælderen) med indkørsel fra gaden,
En dag bandt Svante et reb mellem stolperne, og ordnede på den måde en gynge.
Så sørg for, at portstolperne står fast!
Klik her for at svare