G
Vi har et hus med betonstamme og er isoleret på ydersiden. Nu overvejer jeg at efterisolere på indersiden. Er det bare op med reglar og isolering eller har jeg brug for "plast" inden jeg sætter gipspladen :confused: Glemte at skrive, at det var en 1-plans villa.

Senest redigeret af en moderator:
Nej, noget plastik synes jeg ikke, at du skal have, men du bør have noget, der hindrer dine reglar i at suge fugt fra betonen. Og du skal have en lille luftspalte mellem betonen og din isolering.

Et spørgsmål bare, kan du ikke øge isoleringen på ydersiden i stedet, for det er en meget bedre løsning for dit hus. Jeg ville overveje det mere end 3 gange, selvom det måske bliver dyrere i sidste ende. Dels får du isoleringen på den "rigtige" side, og dels tager du ikke noget plads indenfor for at isolere...

Nu tror jeg ikke, at du kommer til at efterisolere kolossalt meget på indersiden, men hvis man isolerer for meget, får betonen ikke nogen varme, som kan hjælpe med at tørre den ud, hvis den bliver fugtig, fordi der er lækager et sted i facaden, men hvis du isolerer op til 100 mm, skulle det ikke være noget problem, men igen, isolering udefra er at foretrække i næsten alle situationer.

G
Okay.

I dag sidder der en grim træpanel på væggene (indvendigt), tænkte på at tage dem ned og sætte gipsplader op i stedet, det er vel ikke noget mærkeligt i at gøre det.

G
Ingen tips

En betonvæg er en tung væg, dvs den beholder varmen længe og beholder også kulden længe. At isolere indersiden føles meget dumt, da man først og fremmest i et betonhus vil forhindre temperaturforskel i betonvæggen (når væggen først er blevet kold, tager det lang tid, før den bliver varm igen). Derfor er efterisolering på ydersiden at foretrække.

G
Okay. Men kan jeg sætte en gipsplade på væggen i stedet for den grimme træpanel, der sidder oppe nu??

Hvorfor ikke pudse væggen og male direkte på?

Jeg vil også foreslå, at du fjerner træpanelet og pudser din betonvæg med en puds, der ånder, og maler det med en farve, der ånder, og naturligvis sætter isoleringen på ydersiden, hvis det nu er muligt. Så får du den bedste og mest fugtsikre løsning.

Ingen organiske materialer fastgjort på betonvæggen. At sætte gipspladen direkte på betonvæggen kan give dig fugtproblemer, da gipspladens papir kan suge fugt fra din betonvæg og dermed begynde at mugne...

Skal du efterisolere på indersiden, så skal du have en afstand på 3-4 centimeter mellem regelværket og betonvæggen. Hav ståltråde i regelværket, så isoleringen ikke ligger op mod betonvæggen.

G
Nu bliver der ingen isolering på indersiden. Ville gerne smide en gipsplade på for at undgå at få den kolde væg direkte.

Marginal forskel på vægtemperatur, hvis du monterer en gipsskive der

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.