Mikael_L
Jeg er enig med flere tidligere talere (skrivere), jeg ville også have revet masoniten bort og sat enkelgips op. Jeg synes det er det mindste onde alternativ, så længe vi taler om den mindre besværlige løsning at rive alt og gøre hele væggen om.

Du kan også risikere at skulle regle og kortle en del ekstra efter masoniten er blevet væk.

Hej, hvorfor skal byggeri behøve at være let ;)

Jeg må nok tænke en omgang mere. Nogen spurgte, hvad MDF vejede, og sådan en plade vejer omtrent 22 kg har jeg set et sted.

Tak for svarene hidtil.

Det er ikke så at du tænker på en MDF panel? Men disse er kun dekorative og har ingen bærende egenskaber i sig selv.

Du kan nok ikke påstå at en MDF plade vejer 22 kg uden at kende L-B og tykkelse. Lidt som at sige hvor langt et stykke snor er...

I hvert fald var det ikke et godt råd at bruge MDF væg, heller ikke spånplade er et godt alternativ.

Ikke fordi det spiller nogen rolle... men af en eller anden underlig grund ved jeg, at almindelig MDF har en densitet på ca. 0,75 g/cm3 (varierer naturligvis lidt). En almindelig plade (2440x1220 / 2500x1250), som vejer 22 kg, er altså sandsynligvis 10 mm tyk.

Mikael_L sagde:
Hmm undrer hvad en 60mm MDF i format 2850 x 2070 vejer ... :x
Ca. 265 kg. En sådan bør man nok undgå at surre fast på tagbøjlen... :rolleyes:

Tilbage til emnet... jeg ville også have brugt gips.

Uanset hvilken løsning du vælger, skal du jo rive masoniten ned. Så gør det og se, hvad der er bagved, inden du beslutter dig. Jeg har svært ved at tro, at masoniten sidder på gles. Det føles vaklende.

Okay, men så burde det fungere, hvis man sætter en 4-7mm krydsfiner som bund og derefter en 6 mm gipsplade som malbar væg. Jeg vil ikke fjerne brystpanelet, da det er en ældre hytte, så det er jo lidt af hjertet at bevare den ældre følelse. Også fordi det er et liggende brystpanel, som jeg ikke tror er så almindeligt, eller?

Brystpanel er vel en eller anden form for spontet træ, kan man antage. At genskabe med en lignende profil er sandsynligvis ikke noget besværligt, men den nuværende installation kan jo selvfølgelig have en affektionsværdi, der går tabt - sådan noget skal ikke undervurderes!

Har du i øvrigt ikke overvejet at sætte panel på væggene i stedet? Noget finsavet, som glatspont, kan jo være hyggeligt i en lille hytte. Der er jo nogle alternativer til perlespont, hvis man ikke bryder sig om den. Med træpanel på væggen løser du samtidig dit bæreevneproblem.

Senest redigeret:
Mikael_L
Nygge72 sagde:
Okay, men så burde det fungere, hvis man sætter en 4-7mm krydsfiner som bund og så en 6 mm gipsplade som malbar væg.
Det måske fungerer, men jeg synes ikke, det føles som nogen videre løsning. Men det afhænger måske af, at jeg aldrig har hørt eller set det gjort sådan før. Jeg har altså ingen anelse om, hvor godt/dårligt det kunne være.

Jeg synes, du er unødvendigt bange for gips. Der findes mange smarte fastgørelsesløsninger til gips, og bæreevnen er nogle tiotal kg for de stærkere.

Glem ikke, at der bygges flere hundrede (tusinde?) spritnye huse hvert år i Sverige, hvor alle vægge består af enkeltgips, så sådan superdårligt kan det jo ikke være.

Og så er jeg enig med nmhed, tjek hvad der er bagved, det vil ikke forbløffe mig, hvis du finder en plankevæg der.

Jeg er ikke bange for gips...bare at jeg ikke har så meget at spille på ud til brystpanelet. Derfor ville jeg have en tyndere plade men som alligevel bliver holdbar at skrue i.

Plankevæg tror jeg ikke det er bagved, da masoniten buer ind, hvis man trykker på den, så mellem reglerne findes der nok ingenting.

Plejer der ikke at ligge en krydsfiner i grunden til gipsen i de nye huse?

Du har så ret i, at det er mest affektionsværdi i brystpanelet. Men jeg tror, det ville se mærkeligt ud at sætte panel ovenover det, da de i så fald ville gå i to forskellige længder. Huset har desuden ikke mere end 2 m i lofthøjde, og brystpanelet er 1 m af disse. Så det handler jo kun om 1 m ren væg, så at sige.

Mikael_L
Du gør ret i at beholde panelet, hvis du kan lide det, og det har en vis affektionsværdi.

Skulle det vise sig at være næsten umuligt at klare panelet, er det jo en anden situation, men det tror jeg ikke skal være tilfældet.

Bare unødvendigt at rive ned og smide ud noget, der stadig er OK.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.