Hej jeg skal beklæde mine vægge med MDF-plader og derefter male dem. Jeg har dog fået den idé, at de kan "frase" sig i kanterne, hvis man saver dem (rigtig eller forkert?), og jeg overvejer derfor, hvordan man bedst saver/deler disse for at få gode kanter/samlinger.

Er der noget andet, man bør tænke på med hensyn til MDF? Maling på bedste måde? Spartling? Hvilken type skrue til at fastgøre den i træ?

Jeg vælger MDF for at få mere at "skrue i" end gips.

Tak på forhånd.

Mikael_L
MDF er vel ikke noget specielt fornuftigt vægmateriale...
Du mener ikke OSB?

Nej jeg har fået MDF anbefalet til mig. Dette er altså til et sommerhus og skal sidde over en brystningspanel. I dag sidder der kun en 3 mm krydsfiner. Så jeg ville bare styrke den væg lidt med en overflade, der er god at male, men som man alligevel kan skrue i. Den må dog ikke være for tyk, eftersom brystningspanelet sidder der, og jeg kun har 11-12mm at gøre godt med, før jeg er i niveau med brystningspanelet.

Hvorfor skulle jeg ikke vælge MDF bliver jo så et opfølgende spørgsmål?

Sorry mente masonit ikke krydsfiner

MDF kan fint skæres med cirkel- eller bordsav.
Jeg ville nok ikke sætte det på væggen dog.
MDF egner sig mere til møbelsnedkerier, vindueslysninger, indfatninger, foder og lister.

Man brugte ikke mdf på den måde. Vil du have noget at skrue i, så monterer du osb bagved gipsen. Får du ikke plads til osb, ville jeg montere kun gips.

MDF bliver besværligt på væggen blandt andet fordi samlingerne vil blive svære at skjule. Derudover vil du sandsynligvis få et helvede med skruehovederne, lidt afhængigt af hvilken tykkelse du vælger på mdf'en.

Skal du alligevel bruge mdf, er tralleskruer sandsynligvis passende at anvende.

Senest redigeret:
Mikael_L
Men hvis du nu har masonit er der vel noget bag masoniten, den plejer jo at være beklædning over plankevæg f.eks.

Så..., hvad har du bag masoniten i dag?

Det er nok bare reglarne bag masoniten. Det er derfor, jeg vil have noget mere "stabilt" op. Men man kan måske sætte en tyndere OSB og derefter en masonit udenpå det, så burde man jo få en glat overflade at male. Eller går det at spartle OSB, så man får den glat og god? (føles dog som det kommer meget arbejde med det, da slibning osv. tilkommer i så fald)

Hvis væggen ikke er ordentligt bygget fra starten, er det måske ikke så meget ekstra arbejde at fjerne brystpanelet og starte forfra og "gøre det rigtigt"?

Jeg ville hellere leve med kun at have gips at fastgøre ting i end at skulle male eller tapetsere på noget andet materiale end netop gips.

Er enig med MathiasS

Masonit bevæger sig...
Du får det glat for derefter at revne i samlingerne...

Sæt helst osb eller plyfa for derefter at montere gips.

MVH

osb findes kun i 11mm

styrman1 sagde:
osb findes kun i 11mm
Nähä.

http://www.wiwood.se/mainwi.htm

Men formatet på de øvrige tykkelser er lidt besværligt.

/Bessersmidth

Mikael_L
Hmm undrer hvad en 60mm MDF i format 2850 x 2070 vejer ... :x

Spånplade da?

Vil man absolut have spånplade så fungerer det vel, hvis man derefter beklæder den med gips. Selv afskyr jeg gips, men på væggene skal man have det. At bare bruge en træplade vil utvivlsomt give revner i samlingerne.

Angående mdf og vægt så er de større plader temmelig besværlige at håndtere...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.