Y
Udskiftningen af søjlerne skete i sidste øjeblik, derfor lavede jeg fejlen at ikke lade sælgeren save bjælken for mig. Jeg troede, det ville være let at løse på stedet.

Men nu er jeg lidt usikker. 14 cm tykt. Min dyksav klarer ikke den dybde - så jeg bliver nødt til at lave snit på hver side. Egentlig skal snittet ikke være helt lige, men helst med en vis vinkel, da søjlerne står lidt skævt.

Eller hvis jeg skal bruge bajonetsaven, med risiko for at det bliver noget værre rod.

Eller motorsav... Med grim overflade som resultat, der måske lettere kan tage skade?

Hvordan ville I have gjort det?
(skal altså save vertikalt)

Træpæl lodret i græsbevokset område, tæt på metalbeslag. Overflade er glat med synlige årringe og knaster, mulig del af byggeprojekt.

Fuglesvans. God træning

Skal den kappes eller kløves? (Jeg tolker teksten som at den skal kløves)
Hvad er slutmålet?
Hvorfor skal den kløves?
Krav til overfladen/slutfinish?
Er det udskæring til vindue eller er det hele bjælkens længde som skal kløves?

Jeg ville nok overveje om jeg virkelig skal kløve den på stedet.
Brug dyksav eller rundsav for derefter at tage resten med fukssvans.
Derefter høvle ned ujævnheder.

Og hvis den bare skal kappes, er det nemt gjort med fukssvansen...

Y
Klyves ca 3cm. Søjlen er måske 2.6m.

Skal bygge ny væg, og for at den nye væg skal blive lige, havner den i øjeblikket så langt ude.
Søjlen var lidt for stor i målene, og plinten er heller ikke i linje.
Hver cm jeg kan vinde ville være en fordel for at undgå at bygge væggen ud. Nærmer sig tagets slutning.
(den nye væg er lige nu måske 5-6cm uden for sit oprindelige sted, for at få væggen lige)

Der kommer panel ovenpå søjlen. Så overfladen er ikke vigtig, mere end at jeg ikke ønsker, at den skal blive unødigt følsom.

Først tænkte jeg at have panel op til søjlen, så panel og søjle er i linje. Og så beklæde søjlen med plade. Men det føles ikke rigtigt at gøre det.

Senest redigeret:
Senchsav fra begge sider burde vel blive på nogen mm i nøjagtighed, og så det sidste med fukssvans eller tiger. Afslut med et par høvltræk for at gøre det pænt. Så ville jeg have gjort....

• Synes
corre
  • Laddar…
Tigersav er håbløst, kør med motorsaven, er kæden slebet er det fixet på 20min.
Ellers er det som sagt før, fukssvans som gælder, et af de bedste værktøjer der findes når man snedkerer.

Y
Smider et lille opfølgende spørgsmål ind.

Hvad bør jeg have for skruer til vinkeljernene, der bærer mine lange tunge reglar?
tror de er 45x140

Jeg brugte rustfri montageskruer. Reglarne kan bære mig, når jeg har prøvet at stå på dem. En kollega reagerede dog på valg af skruer, så blev lidt eftertænksom nu om jeg gør noget forkert.

Du må nok give en skitse, hvis man skal anbefale en skrue, men at skrue jern er vel ankarskruebedst, den tager jo forskydningskræfter godt.

Y
Mja.. Nja.. Kan jo vise billede af sommerprojektet.
Jeg ved, at monteringsskruene er lidt bløde, godt når man monterer, da hovedet tilpasser sig, selvom man har skruet skævt, men men formoder, at de kan brydes af til sidst i dette byggeri, når man ikke ønsker det.
View attachment 117651
Som I ser søjlen til højre.. reglarne stikker lidt ud.. netop for at få væggen lige.. derfor kløve den længst til venstre og så skubbe de resterende ind.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.