Overliggeren er en 45x95 trykt regel som jeg først har skåret diagonalt i bænksaven, derefter har jeg rundet den af med båndslibemaskinen.

Ja, det er skruesamlet som du beskriver. Men, jeg tror, at jeg i senere iterationer af dette også har gjort som @JanneJanne123 beskrev, dvs. at først montere stykket nærmest stolpen med skrue fra siden, og derefter sætte selve stakittet på plads og fikseres med de liggende dele.

Spjælene er skruet ind i den ydre liggende del, og ja, der er nok to skruer i de brede, husker ikke 100%.

• Synes
JanneJanne123 og 1 anden
  • Laddar…
MathiasS MathiasS sagde:
Overliggeren er en 45x95 trykket regel, som jeg først har skåret diagonalt i bænksaven, derefter har jeg afrundet den med båndsliberen.

Ja det er skrueskåret som du beskriver. Men, jeg tror, at jeg i senere iterationer af dette også har gjort som @JanneJanne123 beskrev, dvs at først montere stykket nærmest stolpen med skrue fra siden, og derefter sætte selve hegnet på plads og fikseres med de liggende dele.

Spjældene er skruet ind i den ydre liggende del og ja det er nok to skruer i de brede, husker ikke 100%.
Mange tak!

Det med skåret diagonalt hænger jeg ikke med på. Min fantasi fortæller mig, at det er for at få lidt fald på overliggeren for vandafvanding? Eller diagonalt på en anden måde?

Skrue fra siden har jeg også overvejet, men spjælden er jo kun 28mm bred, vil den ikke sprække? Forboring kræves, gætter jeg på.

Som jeg har tegnet det op nu, så vil det være sådan her:

Stolpe 95x95
Spjæld nærmest stolpen 28x45
Øvrige spjæld, en blanding mellem 28x45 og 28x70
Liggende på hver side af spjældene 28x70
Overligger 28x120 eller 45x120

Problemet hos mig er, at hegnet med stående spjæld skal møde et plank med liggende brædder, overgangen der bliver interessant at udføre :rolleyes::rolleyes:

Desuden, den totale spændvidde er 8,8 meter (hegn 3 meter) hvor bærelinjerne overlapper :sweat::rolleyes:

Jeg har jo en egen tråd om dette, men få finder vej dertil... Undskyld at jeg kaprer denne tråd, men det var virkelig et stilrent hegn, du har bygget. :ok:

E EasyCash sagde:
Det med kapet diagonalt fatter jeg ikke. Min fantasi siger mig, at det er for at få lidt fald på overliggeren for vandafledning? Eller diagonalt på noget andet sted?
Jeg forklarer måske lidt dårligt. Det jeg mener er, at jeg har stillet reglen på højkant og så vippet klingen lidt.

Tegning af et geometrisk objekt med en sort kontur og en skrå rød linje ved siden af.

E EasyCash sagde:
Skrue fra siden har jeg også overvejet, men spjældet er jo kun 28mm bred, vil den ikke revne? Forboring kræves, gætter jeg på
med gode terrasse skruer fungerer det. Jeg har nok brugt essves skruer.

Angående materialvalget, så har jeg nok brugt 22mm kløvsavet træ. Det var lidt tricky at finde trykket sådan, vil jeg huske, men det er måske mere almindeligt nu.

• Synes
EasyCash
  • Laddar…
MathiasS MathiasS sagde:
Jeg forklarer det måske lidt dårligt. Det jeg mener er, at jeg har stillet reglen på højkant og så lænet klingen noget.

[billede]

med god terrassekruer fungerer det. Jeg har nok brugt essves skrue.

Angående materialvalget så har jeg nok brugt 22mm kløvet tømmer. Det var lidt tricky at finde trykket sådan vil jeg huske, men det er måske mere almindeligt nu.
Så forstår jeg. Tak.

Jeg har uploadet nogle billeder i min tråd. Har du tid, må du gerne komme med kommentarer

https://www.byggahus.se/forum/threads/plank-och-staket-tips.485478/#post-5239059

• Synes
MathiasS
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.