Jeg overvejer at lægge nye klinker i køkkenet, som har en kælder/garage under betongulvet, efter at mange fliser er sprunget. Betongulvet, der består af præfabrikerede betonelementer, hænger ned to-tre cm i midten, og det vil jeg udligne, inden jeg lægger fliserne. Kan man støbe et lag beton blandet i en cementblander, to-tre cm tykt i midten og jævne det ud, eller skal man købe en masse dyre sække flydespartel? Hvilken betonkvalitet anbefales i så fald?
Da jeg begyndte at fjerne de sprækkede fliser, fandt jeg stykker af linoleumgulv, spånplade. Under det var der masonitplade og derunder tagpap med et lag korksmuld på. Jeg har ikke nået at rive det væk endnu, men jeg antager, at betongulvet ligger under tagpappen. Var dette en almindelig måde at lægge klinkegulv på i 60-70'erne? Kan jeg lægge mine nye klinker direkte på mit snart afrettede betongulv i stedet?

Det er ikke så heldigt med almindelig beton, da den tager tid at tørre (=skrumpe færdig). Producenterne af fix plejer at angive, at beton skal have hærdet i 3-6 måneder, før man lægger klinker. Tiden afhænger af fabrikat.

Aha, hvis der er nok tid, er det ok.
Og at montere klinkerplader direkte på beton. Er det godt? For mig lyder det som det mest logiske, ingen muglende fibermaterialer imellem. Måske en elektrisk gulvvarmemåtte indbagt for at kompensere for et koldere gulv?

har intet godt svar på dit spørgsmål om hvorfor der findes spånplade osv. Men klinker lægges ofte direkte på beton. kan se 3 forskellige grunde til hvorfor det ser sådan ud hos dig:

1. Det har været et linoleumgulv fra begyndelsen.
2. Noget med isolering?
3. Kan det muligvis være sådan at betonelementerne bevæger sig lidt, risiko for revner?

Mikael_L
Tjuvkilsbyggare sagde:
Betonggulvet, bestående af præfabrikerede betonelementer hænger ned to-tre cm i midten, og det vil jeg jævne til inden fliselægningen. Kan man støbe på et tombolablandet lag beton, to tre cm tykt på midten og jævne af, eller skal man købe en masse dyre sække flydespartel? Hvilken betonkvalitet anbefales i så fald?
Du må tjekke, om det, du jævner af med, kan lægges så tyndt...
Finbeton og hurtigslibemasse og sådan plejer at kræve lag på mindst omkring 3 cm. Og så bliver det jo 6 cm tykt for dig, der hvor der er mest svagt.
Men du må simpelthen spørge/tjekke hver produkt for sig, da det varierer så.

Jeg reagerer på at et beton bjælkelag svækker på den måde du skriver. Hvad jeg ved er ikke beton elastisk så det burde findes sprækker hvis det har et nedhæng på 3 cm.

Jah, det er sprækket. Man kan studere det i loftet fra kælderplanet, men jeg tror ikke, det er noget fare. Det har været sådan i mange år. Derimod har jeg horisontale sprækker i ydervæggene (som befinder sig 2/3-dele under jord), som er bekymrende. Jeg tror, at vand på ydersiden fryser om vinteren og presser væggene indad. Måske skal jeg grave ud og dræne en gang...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.