Googlet og søgt, men finder ingen gode billeder eller beskrivelser af, hvordan folk har gjort. Så jeg vender mig til bedste håb.

Laftet torp, 1800-tal, rådden svill nogle steder og mistænkt forrådnet bjælkelag ved fastgørelsen mod nævnte svill.
Hvordan byggemæssigt genopretter man dette?

Jeg forstår, at der er en "bygningsbevarings-måde" og en "få det til at fungere-måde". Jeg har ingen erfaring med at tilpasse tømmer mod tømmer, så jeg hælder til det sidste.

Min tanke er at save af, hvor det er helt sundt. På hver side af det eksisterende bjælkelag sømme reglar på, som fastgøres mod svillen eller hviler på fundamentet, afhængigt af hvordan det er bygget fra starten.

Rigtigt tænkt, eller andre forslag?
Er det mere holdbart på en eller anden måde at "fylde" hulrummet på mit billede med nyt materiale? Igen, jeg forstår, at det ville være bedst at finde et stykke tømmer med lignende dimensioner og med forskellige samlingsprincipper passe dem sammen. Men besværligt for mig, der aldrig har prøvet.

• En skematisk illustration af bjælkelag med en korrigeret del markeret i gult, der viser en mulig metode til reparation af et 1800-tals torp med rådne dele.
Sav det rådne væk, stil en stolpe under mod jorden med en betonplade 300X300 mm, det er muligt at forankre stolpe/plade, så den ikke flytter sig. Fræs stammen (sikkert rund) lidt, så der bliver en plan overflade på begge sider, fastgør fx 125X45 regel på begge sider min 1000 mm fra enden med gennemgående bolt min 3 stk (fuldgængede stænger) og store skiver, gerne med låsemøtrikker også. Så hvordan du sætter den mod bærende bjælke eller fundament må du selv finde ud af.

• Synes
cederbusch
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Sav det rådne væk, stil en stolpe under mod jorden med en betonplade 300X300 mm kan forankre stolpe/plade så den ikke flytter sig. Fræs af stammen (sikkert rund) lidt så en plan overflade bliver på begge sider, fastgør fx 125X45 regel på begge sider min 1000 mm fra enden med gennemgående bolt min 3 stk (helgevindet stang) og store skiver, gerne med låsemøtrikker også. Så hvordan du sætter den mod bærlinjen eller fundamentet må du selv finde ud af
Tak, det føles meget gennemførligt

Få fat i en lille stump hustømmer og skarv ind i den friske del med en lynskudssamling, så behøver du ikke bygge med pille under. Ellers så er der sikkert en tømrer i nærheden, der kan fikse det på en dag.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.