10,260 læst ·
7 svar
10k læst
7 svar
Hvordan renser man renser man mursten lettest?
Jeg har en bunke gammelt tegl, der er blevet til overs fra ombygninger. Da dette tegl har den rigtige farve til huset, vil jeg rense og gemme det. Jeg begyndte lidt med en hugmejsel, men gav hurtigt op. Jeg har købt en slagghammer, men det fungerede heller ikke særlig godt. Jeg overvejer, om man kan sætte en stålbørste i vinkelsliberen. Men det vil nok ryge som bare pokker og skade teglet.
Så er der nogen, der har gode tips til, hvordan man lykkes med dette?
sorry for overskriften....
Så er der nogen, der har gode tips til, hvordan man lykkes med dette?
sorry for overskriften....
Hvis det er rigtigt leretegl, kunne det måske fungere med noget stærkt opløsende? Opløsende for kalk altså, jeg har brugt en blanding som hed G60, tror desværre ikke den sælges længere, men den var forfærdelig effektiv. En eller anden blanding af saltsyre, salpetersyre og lidt andet. Stærkt men effektivt (anvendtes fortyndet, selvfølgelig
). Almindelig saltsyre kunne måske fungere? Du kan jo prøve på et par sten i det mindste, en større balje med lidt blanding i, gummihandsker (beskyttelsesbriller er heller ikke en dårlig idé!) og en børste kunne muligvis fungere. Men stenene skal muligvis ligge og hygge sig et stykke tid, inden du begynder.
Nu fremgår det ikke rigtigt i teksten, men jeg går ud fra, at det er sten med puds/mørtel på og intet andet?
Nu fremgår det ikke rigtigt i teksten, men jeg går ud fra, at det er sten med puds/mørtel på og intet andet?
lyder interessant. Jeg skal prøve! jeg har faktisk lidt saltsyre tror jeg. Har du nogen anelse om hvilken koncentration som er passende.
Det er gult tegl samt facadetegl fra 60'erne. som skal renses fra mørtel. jeg tror ikke det er kalkmørtel. Det sidder for hårdt!
Det er gult tegl samt facadetegl fra 60'erne. som skal renses fra mørtel. jeg tror ikke det er kalkmørtel. Det sidder for hårdt!
Kan ikke sige mere end prøv lidt og se, hvordan det fungerer, så kan du jo se, om du skal gå op eller ned i koncentration. Hvis det løser sig med det, du prøver, er det jo bare at gå nedad, indtil det begynder at føles som om, det ikke bider rigtigt. Det er jo lidt unødvendigt at køre stærkere end nødvendigt.
Jeg brugte G60'n, jeg havde, til at gøre rent murværktøj, opløse mørtel på sten/gulv, fjerne kakelfix/fuge osv., det fungerede til alt cementbaseret. Ved dog ikke, om ren saltsyre er lige så effektiv, er lidt skeptisk. Men det kan jo ikke skade at prøve i hvert fald.
Medmindre der er ekstremt tykt med mørtel på stenene, så tror jeg, en form for syreløsning er den rette vej at gå for at holde murstenene så urørte som muligt.
Vend gerne tilbage med resultatet, hvis du prøver. Vær dog forberedt på, at det kan tage et stykke tid, ikke engang med min favoriserede G60 tror jeg, at det vil gå specielt hurtigt at gøre rent et helt lag med mursten (fremgår ikke rigtig hvilke mængder vi taler om her? : )
Jeg brugte G60'n, jeg havde, til at gøre rent murværktøj, opløse mørtel på sten/gulv, fjerne kakelfix/fuge osv., det fungerede til alt cementbaseret. Ved dog ikke, om ren saltsyre er lige så effektiv, er lidt skeptisk. Men det kan jo ikke skade at prøve i hvert fald.
Medmindre der er ekstremt tykt med mørtel på stenene, så tror jeg, en form for syreløsning er den rette vej at gå for at holde murstenene så urørte som muligt.
Vend gerne tilbage med resultatet, hvis du prøver. Vær dog forberedt på, at det kan tage et stykke tid, ikke engang med min favoriserede G60 tror jeg, at det vil gå specielt hurtigt at gøre rent et helt lag med mursten (fremgår ikke rigtig hvilke mængder vi taler om her? : )
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 246 indlæg
Det hedder "Kalkbort G60" og anvendes (anvendtes?) meget i VVS-branchen til at rengøre pumper og termostatblandere. Tidligere var det som du siger saltsyre (og andet) i det, men jeg tror, at opskriften har ændret sig eller at produktet er forsvundet helt.
Produktet er forsvundet helt kan jeg oplyse om, spørge min farvehandler hvor jeg har købt min og det var åbenbart sådan at de måtte stoppe med at sælge den, åbenbart "for farlig / usund". Godt hvis den nu ikke var så sund måske, men synd for den var virkelig effektiv til alt som havde med brug at gøre.
Hej igen!
Jeg ville bare rapportere resultatet af mine forsøg med saltsyre. Jeg fortyndede 1 del 30% saltsyre med 9 dele vand, dvs. 3% saltsyre. Det fungerede udmærket, men det tager lidt tid. Det fungerer bedst, hvis man fjerner så meget mørtel som muligt med en stålbørste på vinkelsliberen først. Jeg lod stenene ligge i ca. 10 timer, og derefter var de som nye uden nogle synlige farveændringer.
Jeg ville bare rapportere resultatet af mine forsøg med saltsyre. Jeg fortyndede 1 del 30% saltsyre med 9 dele vand, dvs. 3% saltsyre. Det fungerede udmærket, men det tager lidt tid. Det fungerer bedst, hvis man fjerner så meget mørtel som muligt med en stålbørste på vinkelsliberen først. Jeg lod stenene ligge i ca. 10 timer, og derefter var de som nye uden nogle synlige farveændringer.
Klik her for at svare