Langs med indkørslen har jeg en gammel betonmur.
Sandsynligvis er den lige så gammel som huset, dvs fra 1930'erne.
Den er alt andet end smuk, men holder nok mange år endnu, selvom 30'er-beton ser mere skrøbelig ud end dagens. Tidligere ejere har lappet og repareret ad flere omgange.

Overvejer, hvordan jeg nemt kan renovere den.

Alternativ 1:
Gør det grundigt. Riv og grav ud bagved for derefter at støbe en ny mur.
Alt andet end hurtigt, enkelt og billigt.

Alternativ 2:
Støb en ny mur udenpå den gamle.
Lightversionen af alt 1. Hurtigere og jeg slipper for at grave og fjerne den gamle mur.
Ulempen er, at indkørslen bliver smallere. Den er allerede smal, og på den anden side er der et fald, dvs en mur til endnu lavere niveau, så jeg kan ikke flytte eller udvide indkørslen.
Stadig ret mange penge for at sætte form, armere og støbe over 20 meter mur.
Hvor tyk en mur er nødvendig?

Alternativ 3:
Puds muren.
Hvilket forarbejde kræves? Er det nok med højtryksrens?
Kan det males/slammes med fortyndet pudsbart mørtel? Finishen bliver naturligvis ikke perfekt, men betydeligt bedre end nu. Definitivt nemmere end at forsøge "rigtig" pudsning selv. Tvivler på, at jeg får pudset glat.
Hvor længe vil det holde?
Hvilken type mørtel?

Alternativ 4:
Rens for snavs og alger.
Start med højtryk.
Passende kemikalier.
Reparationerne vil stadig være synlige, men bliver mindre fremtrædende.

Alternativ 5:
Luk øjnene og lav noget sjovere. Muren står nok et par år til :-)
Måske lade nogle tynde planter hænge ned for at skjule.

Jeg hælder mod treeren, dvs "male" med fortyndet pudsbart mørtel.
Hvad mener de samlede eksperter?

• En gammal betongmur längs en smal uppfart med grönska på ena sidan och en bil parkerad vid husets slut.
  • Gammel betongmur langs indkørsel, synlig slitage og lapper, omkranset af græs og vegetation. Muren ser skrøbelig ud, typisk for 1930'erne.
Klap den med fibercementplade/sokkelplade. Kan bestilles i forskellige farver desuden.

• Synes
AlfJ
  • Laddar…
R RiKr sagde:
Klä den med fibercementplade/sokkelplade. Findes at bestille i forskellige farver desuden.
Tak. Kreativ idé!
Har du selv prøvet dette på en støttemur?

Skal definitivt undersøges nærmere.
Hurtig googling viser flere alternative produkter.
Ser ud til, at man skal montere på reglar for at få et luftspalte bagved. I hvert fald på husgrund. Måske mindre vigtigt på min mur.
Antager at man passende lægger et pladeblech ovenpå for at få en pæn afslutning samt for at undgå vand og skidt bag pladen.

Farstatjej90
Jeg tror du overvurderer, hvor svært det er at pudse muren. Kig lidt på Youtube om teknikken. Jeg tror, det kan blive godt.

A AlfJ sagde:
Tak. Kreativ idé!
Har du selv prøvet dette på en støttemur?

Skal bestemt undersøges nærmere.
Hurtig googling viser flere alternative produkter.
Det ser ud til, at man skal montere på lægter for at få en luftspalte bagved. I det mindste på husgrund. Måske mindre vigtigt på min mur
Antager, at man passende lægger en metalplade ovenpå for at få en pæn afslutning samt for at undgå vand og skidt bagved pladen.
Ikke noget jeg selv har testet. Metalplade ovenpå lyder godt, kan jo sættes som en kroneplade over hele muren, hvis man vil.

At dække en fugtig mur med plader tænker jeg spontant kan accelerere forfaldet gennem øget frostsprængninger. Rens oversiden for vegetation og puds, tror jeg på.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.