En sådan her fungerer meget bedre end en almindelig slagboremaskine. Dog er det ikke noget at satse på til professionel brug. Bruger du den derimod kun et par gange om året, så holder den længe. http://www.jula.se/borrhammare-137393

Bor et nyt hul ved siden af i stedet for en masse ekstra dyre bor. Tænk da på, hvordan du tror armeringsjernet ligger. Bor da f.eks. ikke direkte lige under eller ved siden af, da det plejer at være som et gittermønster.

Hej raveper:
Det er netop det, jeg har testet. Forsøger at bore nye huller "skråt", dvs. ikke vertikalt eller horisontalt. Netop derfor undrer jeg mig om det virkelig er armeringsjern.
Lidt nysgerrig på, hvad det kan være.
Man ser tydeligt, at der kommer "gråfarvede" metalspåner ud, når man borer. Armeringsjern er vel orange/brun?

Jeg ved ikke, hvordan man byggede lejligheder i 70'erne. Bygningen er 8 etager høj. Så forstår man, at der kræves solide ting for stabilitet. Den første etage må jo bære 7 ovenpå. Men jeg ved ikke, har ingen idé om hårde materialer ved byggeri. Måske kan en byggeekspert dette?

MVH

Sam

Armeringsjern er normalt rustfarvet, når man ser det, men det er jo på overfladen. Det er "metalfarvet" indeni. Normalt er husene bygget af armeret beton, men armeringen sidder ikke så tæt, at man lykkes med at ramme dem mere end maksimalt to gange i træk (medmindre man har maksimal uheld). Man kunne selvfølgelig forestille sig, at du har en større jernbjælke der af en eller anden grund, så måske har du et område på nogle decimeter, du skal bevæge dig udenfor for at teste. Ved ikke, hvornår man begyndte at bygge med præfabrikerede betonelementer i stor skala i Sverige, men det var vel i 60'erne, huse med stålskelletter var vel ikke så almindelige i bolighuse i 60-70’erne, men selv da er de vel oftest maksimalt 20-30 cm brede.

Senest redigeret:
Lille opdatering på hvad der er sket:

Før jeg løb hen til byggemarkedet, fandt jeg følgende link (for dem, der er interesserede) om valg af boremaskine ved boring i metal.

http://www.ehow.com/list_6676350_drill-bits-drilling-metal_.html

Bla følgende står der:
"Cobalt bits are the best choice for drilling holes in stainless steel and harder metals because they are stronger than HSS bits."

Så jeg købte simpelthen en kobolt boremaskine for 50 :-!!!. Fyren i butikken sagde, at dette var det stærkeste, de havde. Stærkere end HSS og bedre end Titanbor (da det kun er overfladen, der er af titan), mens koboltborret er kobolt hele vejen igennem.

Vel hjemme fulgte jeg hans tip: (som også er blevet sagt af nogle på forummet)
Bor med lav hastighed (800 omdr./min).
Tryk ikke for hårdt, lad boret gøre arbejdet
Køl den med jævne mellemrum. Når den bliver hed, bliver boreevnen dårligere.

Jeg kom igennem som smør ganske enkelt.
Satte hylder, billeder, gardiner osv. op. :wow:

Endnu en gang har jeg løst problemerne ved hjælp af kompetente og hjælpsomme mennesker på forummet. Tak allesammen. d^_^bd^_^bd^_^b

Jeg vil ikke tøve med at starte en ny tråd, hvis jeg har spørgsmål senere hen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.