Hej,

Hvordan ville man nemmest gøre for at øge diameteren på et hul fra f.eks. 58mm til 63 mm. Har nemlig et antal spotlights, som jeg vil udskifte, der kræver et lidt større hul. De sidder jo på række, så jeg vil have, at de går i linje.

Krilleman
Køb to hulsave og en passende traditionel holder.

63mm saven monterer du som vanligt i hulsaveholderen.

Og i 63mm saven kan du så skrue en 58mm hulsave i som styring. Der plejer at være flere gevindringer tilbage efter du har monteret den første sav (billede 2). Det har jeg gjort flere gange, når man har brug for en "guide" for at centrere det store hul i midten.

Edit, billeder:

To rundsavsklinger og en savholder på en træoverflade. En borebit monteret i en 63 mm hulsav med en 58 mm hulsav, der fungerer som styring i midten af saven for præcis centrering af store huller. To hulsav i forskellig størrelse monteret inden i hinanden på en bordoverflade.

Senest redigeret:
  • Synes
Dykdeko og 13 andre
  • Laddar…
En anden løsning er at bore et 63mm hul i fx en krydsfiner eller MDF og placere denne over hullet for at bruge som guide. Det gælder om at holde fast og køre forsigtigt.

• Synes
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Mikael_L
Og afhængigt af hvordan det ser ud (mulighed for at få adgang til oversiden og afstand mellem spotterne osv.) så kan du også overveje at lægge en remse spånplade, en beklædningsbrædde eller andet over rækken med spothuller.
Derefter markere midt i hvert hul (rette linjen op nu, hvis der mangler nogle mm et sted) og lave nye huller med 63mm hulsav, hvor pladen/brættet fungerer som nyt materiale til at centrere hulsaven i.

• Synes
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Jeg kunne ikke sætte i to hulsave i holderen, så jeg savede et lige så stort hul i krydsfiner og smeltelimede det i det eksisterende hul, så gik det godt.

• Synes
varmkorv og 1 anden
  • Laddar…
Ok...tak for svarene. Skal tjekke den første først.

God fortsættelse!

Som skrevet tidligere, er det smart at sætte to hulsave i samme holder, hvor den ene styrer og den anden laver det større hul.
Både Profit og Starret har en holder, der er lavet til dette...

To gule hulsave og en boremaskineholder tilpasset ProFit mærket, bruges til præcis boring af store huller.

• Synes
Krilleman og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.