Vil du have en stykke væg øverst, ville jeg have bygget den bagefter af reglar og gips. Det er en god idé at have en "stopp" oppe mod loftet for mad-os, som ellers spreder sig ud i resten af rummet.

• Synes
oscar_uppsala og 2 andre
  • Laddar…
S singemoller sagde:
Vil du beholde et stykke væg øverst, ville jeg bygge det efterfølgende af reglar og gips. Det er en god idé at have en "stop" oppe mod loftet for mad-os, som ellers spredes i resten af rummet
Ja, det er en god idé. Eftersom mødet mellem væg og loft er en blød pudset fornemmelse af stuk, ville det være fint at bevare, men det kunne risikere at falde ned og blive svært at ordne.

Jeg havde ellers tænkt, at man kunne fastgøre en planke, se billede.
Plan af en væg-tagen konstruktion, der viser, hvordan en planke kan fastgøres og males ind under "nedhæng" for støtte.

Forvent at indervæggen ikke sidder tilstrækkeligt fast i loftet til at kunne bevares. I min lejlighed fra 1936 er indervæggens eneste fastgørelse til loftet fire tomme søm, der er slået ind i loftet og derefter bøjet og klemt ind i mørtel.

Bedre i så fald er at rive hele væggen ned og derefter bygge en gipsskiveklædt regelstruktur fastgjort i loftet og væggene. De hvælvede loftsvinkler, du har nu, kan genskabes med gipsmørtel mod loftet og gipsskive.

• Synes
oscar_uppsala
  • Laddar…
Z ZipLock sagde:
Forvent at indervæggen ikke sidder fast nok i loftet til at kunne bevares. I min lejlighed fra 1936 er indervæggens eneste fastgørelse til loftet firetommersøm banket i loftet og derefter bøjet og smurt ind i mørtel.

Det er bedre i så fald at rive hele væggen ned og derefter bygge en gipsklædt regelkonstruktion fastgjort til loft og vægge. De buede loftvinkler, du har nu, kan genskabes med gipsmørtel mod loftet og gipspladen.
Fantastisk! Tak for tippet!

Hvordan gik det med at rive væggen ned? Har du nogle råd? Jeg har en lignende væg at rive og har opdaget, at det er slaggplader.

• Synes
oscar_uppsala
  • Laddar…
oshu oshu sagde:
Hvordan gik det med at rive væggen? Har du noget råd? Jeg har en lignende væg at rive og har opdaget, at det er slaggplader.
Hej! Beklager det sene svar, vi rev den med borehammer og fjernede slaggplade for slaggplade. Det gik fint, en del støv, men vi sprøjtede med en blomstersprøjte for at få det hurtigt ned på gulvet (som var dækket). Hvordan gik det for dig?

Perforerede en 20x20 cm firkant og gik derefter i gang med håndhammer. Meget støvet! Stod i vinduet lidt af og til, så naboerne ikke skulle tro, at det brændte. Nu er væggen væk, og jeg har fået mere smag for det.

• Synes
oscar_uppsala
  • Laddar…
oshu oshu sagde:
Perforerede en 20x20 cm rute og gik så på med håndslegge. Støvet værre! Stillede mig i vinduet lidt nu og da, så naboerne ikke skulle tro, at der brændte. Nu er væggen væk, og jeg har fået mersmag.
Haha, ja, selvfølgelig får man mersmag? :)

oscar_uppsala oscar_uppsala sagde:
Haha, ja, man får da lyst til mere? :)
Hej Oscar, hvordan gjorde du op mod taget, sparede du 20 cm eller var det umuligt at spare, så det bare faldt ned ligesom?

S simonnnn sagde:
Hej Oscar, hvordan gjorde du op mod loftet, gemte du 20 cm eller var det umuligt at gemme så, da det bare faldt ned ligesom?
Jeg gik rent hele vejen op. Problemet blev, at mange års maling gjorde, at væg/loft "sad sammen" af malingen, og flager af loftets maling blev trukket af. Havde jeg gjort det om i dag, havde jeg skåret ind til loftsbetonen, så loftmalingen ikke fulgte med.

Havde jeg beholdt en del af væggen mod loftet, havde jeg lavet et snit, før jeg begyndte at rive. Så skal snittet også væksles af, så man ikke får resterende væg i hovedet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.