17,488 læst ·
24 svar
17k læst
24 svar
Hvordan nedrive en letbetonindervæg så støvfrit og enkelt som muligt?
Medlem
· västra götaland
· 128 indlæg
Vil du have en stykke væg øverst, ville jeg have bygget den bagefter af reglar og gips. Det er en god idé at have en "stopp" oppe mod loftet for mad-os, som ellers spreder sig ud i resten af rummet.
Renoveringsnovice
· Stockholm
· 97 indlæg
Ja, det er en god idé. Eftersom mødet mellem væg og loft er en blød pudset fornemmelse af stuk, ville det være fint at bevare, men det kunne risikere at falde ned og blive svært at ordne.S singemoller sagde:
Jeg havde ellers tænkt, at man kunne fastgøre en planke, se billede.

Forvent at indervæggen ikke sidder tilstrækkeligt fast i loftet til at kunne bevares. I min lejlighed fra 1936 er indervæggens eneste fastgørelse til loftet fire tomme søm, der er slået ind i loftet og derefter bøjet og klemt ind i mørtel.
Bedre i så fald er at rive hele væggen ned og derefter bygge en gipsskiveklædt regelstruktur fastgjort i loftet og væggene. De hvælvede loftsvinkler, du har nu, kan genskabes med gipsmørtel mod loftet og gipsskive.
Bedre i så fald er at rive hele væggen ned og derefter bygge en gipsskiveklædt regelstruktur fastgjort i loftet og væggene. De hvælvede loftsvinkler, du har nu, kan genskabes med gipsmørtel mod loftet og gipsskive.
Renoveringsnovice
· Stockholm
· 97 indlæg
Fantastisk! Tak for tippet!Z ZipLock sagde:Forvent at indervæggen ikke sidder fast nok i loftet til at kunne bevares. I min lejlighed fra 1936 er indervæggens eneste fastgørelse til loftet firetommersøm banket i loftet og derefter bøjet og smurt ind i mørtel.
Det er bedre i så fald at rive hele væggen ned og derefter bygge en gipsklædt regelkonstruktion fastgjort til loft og vægge. De buede loftvinkler, du har nu, kan genskabes med gipsmørtel mod loftet og gipspladen.
Renoveringsnovice
· Stockholm
· 97 indlæg
Hej! Beklager det sene svar, vi rev den med borehammer og fjernede slaggplade for slaggplade. Det gik fint, en del støv, men vi sprøjtede med en blomstersprøjte for at få det hurtigt ned på gulvet (som var dækket). Hvordan gik det for dig?oshu sagde:
Renoveringsnovice
· Stockholm
· 97 indlæg
Jeg gik rent hele vejen op. Problemet blev, at mange års maling gjorde, at væg/loft "sad sammen" af malingen, og flager af loftets maling blev trukket af. Havde jeg gjort det om i dag, havde jeg skåret ind til loftsbetonen, så loftmalingen ikke fulgte med.S simonnnn sagde:
Havde jeg beholdt en del af væggen mod loftet, havde jeg lavet et snit, før jeg begyndte at rive. Så skal snittet også væksles af, så man ikke får resterende væg i hovedet.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Den nemmeste måde at rive gamle gipsplader ned?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Delvist rive mursten for indsatspejs?
Rive dele af skorsten, måske ikke så godt …
Riva bskom fasad och sätta vindpapp eller behålla och sätta spikläkt
Fasad -
Svartmögel, sanera eller riva och bygga om?
Utbyggnad och tillbyggnad