Med køkkenrenoveringen kom en ny emhætte, og derfor skulle jeg flytte hullet i murværket en smule. Dvs. at jeg forstørrede hullet til højre. Desværre kunne jeg ikke lave hullet så dybt, så planen er at mure den gamle del til med ca. 2 cm tykke mursten. Over hullet, bag dækspladen, havde jeg tænkt mig at sætte en plade med matchende hul til slangen og en slags "ramme" bagved, ind i hullet, så jeg har noget at mure imod.

Nu er det sådan, at jeg kun har muret en gang før, og det var udendørs, med et ynkeligt resultat. Havde først tænkt mig at få en murer til at komme forbi og smække stenene på plads, men jo mere jeg tænker over det, desto mindre villig bliver jeg. Hvad ville en murer tage bare for at komme ud til os, plaske lidt mørtel på og sætte stenene på plads? Det tager sikkert ikke mere end 20 minutter og koster sikkert over to tusinde (taget ud af luften). Desuden: kan kæl. :)

Er det nødvendigt med primer først? Slev på under- og siden af en sten, pres den på plads. Slev på siden og oversiden af den anden samt oversiden af den første, der sidder fast, og pres den anden på plads? Hvordan gør jeg for at få det godt med mit lille byggeprojekt, som også skal mures ind? Der er så lidt, der vil være synligt bagefter, men jeg vil have det tæt.

Nogle tips. Eller nogen dygtig i nærheden af Örebro, som har lyst til en kop kaffe? :P

Man ser ikke så meget på billedet, men det var den, jeg havde der, hvor jeg befinder mig.

• Et køkken under renovering med en murstensmur, ny emhætte og komfur. Mangler låger og skuffer, lister og anden finish.
Senest redigeret:
Bliver resultatet synligt eller skjult? Hvis skjult, er det jo stort set bare som du siger, "slaske på" det der er nødvendigt, armer med stykker af gamle mursten.

Stykkerne lægger du med fordel i en spand vand et par minutter, så de kan optage vand. Ligeledes skal du nok vande den eksisterende mur ret kraftigt, så det ikke suger al fugt ud af mørtlen. Hvis mørtlen mister fugten for hurtigt og ikke når at hærde sammen, vil det blive sprødt og skrøbeligt. Med andre ord, forvandt grundigt.

Murbruk B skulle nok være tilstrækkeligt til opgaven, samt nogle skovle fra byggmax.

Tak for svar. Et lille stykke vil være synligt, måske 7 cm. Det jeg er mest bekymret for er fugerne, at jeg får dem til at se pæne ud.

bekymr dig ikke om fugerne, når du murer.......sørg bare for, at der er mørtel i dem, og når det har sat sig lidt, tager du en skurebørste og trækker over fugerne.

Ok, det lyder jo godt. Jeg skal sandsynligvis prøve i weekenden. Skal vende tilbage med, hvordan det er gået.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.