Hej! Skal mure vores kældervindue til med lecablokke og murermørtel B (hvis jeg ikke får det 100% tæt, bliver det vel fugeskum som nødløsning). Uden for vinduet er der en tilbygget krybekælder. Indenfor vil vi sætte skabe op på væggene - så det behøver ikke at blive helt glat og perfekt.

Har to korte spørgsmål angående at væggen hælder / er vinklet:

1. Nederdelen er jo ikke plan. Det er ikke bare at stille en lecablok i bunden. Hvordan plejer man at løse dette? Hvordan får jeg lecablokken i lod / plan? Opfølgende spørgsmål: hvor meget mørtel skal jeg have mellem mine to lecablokke og mellem lecablok-kældervæg?

2. Det samme gælder jo for siderne. Hvis jeg skærer lecablokkene, så de går fra kant til kant længst inde ved vinduet (ydervæggen) - så vil jeg nærmest i billedet (indervæggen) have ca. 10 cm på både venstre og højre side, som skal fyldes ud. Hvordan løser jeg dette nemmest? Behøver som sagt kun at få det tæt - der skal alligevel stå skabe foran, så det behøver ikke være 100% perfekt og glat. Men store mængder mørtel vil nok ikke sidde fast af sig selv.

Er også nysgerrig på, om nogen kan estimere, hvor mange 25 kg-sække jeg bør købe. Første gang jeg skal kaste mig ud i at mure :-)

• Et gammelt kældervindue set indefra med murværk omkring. En dåse fugeskum og rørdele ligger på vindueskarmen. En hvid ledning hænger ned fra loftet.
janwide
Jeg havde samme problem. I underkant løste jeg det ved at jævne ud med beton. Fæstede en brædde på indersiden og fyldte med passende mængde beton for at jævne ud hældningen. Når det hærder, var det bare at mure ovenpå. Jeg havde ingen hældning i sideled, men der havde jeg nok forsøgt at skråskære lekablocken. Det behøves jo ingen finpudsning, da man udfylder med mørtel.

T
Jeg ville nok personligt have valgt at bygge opbevaring i det rum og ikke bygge det til. Vinduet kan jo også fungere som en indgang til krybekælderen for inspektion og arbejde.

Når det gælder at få det plant inden muring, kan du støbe en sokkel, der er i vater ved at veje en planke op og skrue den i væggen og derefter støbe op. Det bør også fungere at have lidt tungere mørtel og mure de første rækker ud til kanten og lade dem hærde, inden du fortsætter. Sætter det sig alligevel lidt, bør du kunne justere det under den fortsatte muring. Hvis du støber, har du fordelen af at støbe op til et niveau, der måske kan mindske skæringer, måske støbe så du kun har en eller et par rækker af lecan at lægge.

Hvorfor vil du fjerne vinduet?

T tobiast sagde:
Jeg ville nok personligt have valgt at pladsbygge opbevaring i det rum og ikke bygge det til. Vinduet kan jo også fungere som en indgang til krybekælderen for inspektion og arbejde.

Når det gælder om at få det plant inden muring, kan du jo støbe en sokkel, der er i niveau ved at afveje et bræt og skrue i væggen og derefter støbe op. Det bør også fungere at bruge lidt stivere mørtel og mure de første omgange ud til kanten og lade dem hærde, inden du fortsætter. Sætter det sig alligevel lidt, bør du kunne justere det under den fortsatte muring.
Hvis du støber, har du jo fordelen ved at støbe op til et niveau, der måske kan mindske skæringerne, måske støbe så du kun har en eller to omgange at lægge leca.

Hvorfor vil du fjerne vinduet?
Vinduet går lige ud i krybekælderen på tilbygningen, så det er bælgmørkt der hele året :) Har en dør ind til krybekælderen udefra, så det er også løst allerede.

Der skal bygges bryggers med overskabe langs hele væggen - så vil ikke have pladsbygget opbevaring midt i. Desuden skal et afløbsrør gå igennem dette hul, inden væggen mures til :-)

janwide janwide sagde:
Jeg havde samme problem. I underkanten løste jeg det ved at jævne af med beton. Fastgjorde en bræt på indersiden og fyldte med passende mængde beton for at jævne hældningen. Når det var hærdet, var det bare at mure ovenpå. Jeg havde ingen hældning i siddeled, men der havde jeg nok forsøgt at skråskære lecablokken. Der behøves jo ikke finpudsning, da man fylder ud med mørtel.
Tak for hurtigt svar!
To korte opfølgende spørgsmål:

Er det okay at mure en bræt ind? (Tænker at det er træ/levende materiale).

Hvor lang tid kan jeg cirka forvente, at det tager for ”udjævningen” at hærde, før jeg kan mure videre? Lad os sige, at det bliver 3-4 cm højt

J jeric.cire sagde:
Tak for hurtigt svar!

Er det fint at mure et bræt ind? (Tænker at det er træ/levende materiale).

Hvor lang tid cirka kan jeg regne med, at det tager for ”udplaningen” at hærde - inden jeg kan mure igen helt? Lad os sige, at den bliver 3-4 cm høj
Brættet skal ikke mures ind. Det bruges kun som støtte for betonen, mens den hærder, sammenlign med en støbeform for beton.

P
Du skruer brættet fast på indervæggen ved den røde flaske. Det gør du med betonbor og plugs.

Brættets overkant skal da sidde på en højde, så du kan fylde indvendigt til en helt plan overflade.

Når det er hærdet, fjerner du brættet, fylder borehullerne, og kan fortsætte med at støbe resten.

Det kan være godt at fjerne malingen for at give betonen bedre greb, og at du borer nogle stykker armeringsjern ind i bunden og siderne for at forstærke konstruktionen.

• Synes
Immobil
  • Laddar…
janwide
J jeric.cire sagde:
Tak for hurtigt svar!

Er det i orden at mure en bræt ind? (Tænker at det er træ/levende materiale).

Hvor lang tid cirka kan jeg regne med, at det tager for "udjævningen" at hærde - inden jeg kan mure igen helt? Lad os sige, at den bliver 3-4 cm høj
Betonen har hærdet tilstrækkeligt på nogle timer. Støber du om aftenen, er det helt i orden at mure morgenen efter. Jeg ville ikke tage besværet med at skrabe maling af eller bore i armeringsjern. Betonen vil sidde alligevel. Vil du være på den sikre side, kan du slå nogle fliser op fra underkanten, så overfladen bliver mere ujævn og lettere for betonen at fæstne i. Bland betonen med ret lidt vand, så den er fast og ikke flydende. Så behøver du næsten ikke have nogen bræt foran. Du kan dække det med lidt plast, så det ikke udtørrer, for ellers hærder det ikke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.