14,729 læst ·
23 svar
15k læst
23 svar
Hvordan murer jeg nemmest hullet til?
Side 1 af 2
Vi har fjernet et ventilationsrør fra køkkenvæggen, og nu er der kun et hul tilbage, som er ca. 20x20 cm stort. Det går gennem væggen ca. 30 cm dybt, før et sparsomt gitter tager over, og derefter er vi ude i den friske luft.
Da dette ventilationshul er overflødigt, vil jeg bare mure det til. Problemet er at få det pænt mod tapetet, som allerede sidder, men jeg må vel efterfølgende enten tapetsere et par baner om eller sætte en dækkende plade op.
Uanset hvad, så undrer jeg mig over, hvordan man bedst murer det til? Bedste måde er mest smidigt og enklest for en, der ikke er så handy :wow:
Da dette ventilationshul er overflødigt, vil jeg bare mure det til. Problemet er at få det pænt mod tapetet, som allerede sidder, men jeg må vel efterfølgende enten tapetsere et par baner om eller sætte en dækkende plade op.
Uanset hvad, så undrer jeg mig over, hvordan man bedst murer det til? Bedste måde er mest smidigt og enklest for en, der ikke er så handy :wow:
Jeg ville nok sætte en passende stor sten der og smøre mørtel med en slags frostbeskyttelse i. Eftersom du skrev mure igen antager jeg, at det er stenmur af en slags. Sværere end det behøver det vel ikke at være? Dækplade lyder fornuftigt, medmindre du har tapetstrimler tilbage. Det afhænger vel af, hvor meget du roder og dækker?
Men en almindelig sten altså?Manberg sagde:Jeg ville vel sætte en passende stor sten og klatte noget mørtel på med nogen slags frostbeskyttelse i. Eftersom du skrev mure igen, så antager jeg, at det er en stenvæg af en slags. Sværere end det behøver det vel ikke at være? Dækplade derefter lyder fornuftigt, medmindre du har tapetbaner tilbage. Det afhænger vel af, hvor meget du roder og dækker?
Det er en betonvæg.
Kan man ikke trykke lidt LECA-sten ind, så mørtel rundt om og derefter en dækplade over?
Behøver man at få isolering ind?
Indsiden er en almindelig jævn væg som er tapetseret.Manberg sagde:
Udsiden er en murstensvæg med et gitter aller yderst.
Det er en lejlighedsbygning ret højt oppe i bygningen.
Leca lyder godt altså? Kun det og almindelig mørtel?
Jeg har tjekket med foreningen, de sagde, at jeg bare skulle mure det til på en passende måde, ellers gav de mig frie hænder.Manberg sagde:
Jeg har forhørt mig i nogle byggemarkeder, men har ikke fået noget godt svar.
Mine tidligere erfaringer er, at man ofte får bedre svar her end i byggemarkedet.
Her kommer et tip!
Køb en flaske fugeskum, fugt hullet med en blomstersprøjte (fugeskum har brug for fugt for at hærde. fyld lidt i, vent 1 time og se hvor meget det svulmer. OBS! fugeskum svulmer ENORMT meget. fyld lidt mere ved behov. Hvis det bliver for meget kan du skære det væk med en kniv når det har hærdet. Efterlad 1-2 cm som du fylder med mørtel.. Nu har du fået en isolering i hullet + at du har muret det igen!. hvis du synes det er svært at få pudsen til at sidde fast, prøv at perforere fugeskummet med en kniv for at få pudsen til at hæfte i noget, eller sæt lidt "hønsenet som pudsbærer.
Ps. har du ikke brugt fugeskum før, så beskyt med papir og brug handsker. er et helvede at få af. mekanisk slid er det eneste der virker.
Køb en flaske fugeskum, fugt hullet med en blomstersprøjte (fugeskum har brug for fugt for at hærde. fyld lidt i, vent 1 time og se hvor meget det svulmer. OBS! fugeskum svulmer ENORMT meget. fyld lidt mere ved behov. Hvis det bliver for meget kan du skære det væk med en kniv når det har hærdet. Efterlad 1-2 cm som du fylder med mørtel.. Nu har du fået en isolering i hullet + at du har muret det igen!. hvis du synes det er svært at få pudsen til at sidde fast, prøv at perforere fugeskummet med en kniv for at få pudsen til at hæfte i noget, eller sæt lidt "hønsenet som pudsbærer.
Ps. har du ikke brugt fugeskum før, så beskyt med papir og brug handsker. er et helvede at få af. mekanisk slid er det eneste der virker.
Sådan skal det lyde!meckis sagde:Her kommer et tip!
køb en flaske fugefoam, væd hullet med en blomstersprøjte (fugefoam har brug for fugt for at hærde). Fyld lidt passende, vent 1 time og se, hvor meget det svulmer. OBS! fugefoam svulmer ENORMT meget. Fyld lidt mere ved behov. Hvis det bliver for meget, kan du skære det væk med en kniv, når det er hærdet. Efterlad 1-2 cm, som du fylder med mørtel. Nu har du fået en isolering i hullet og muret det igen! Hvis du synes, det er svært at få pudset til at binde, prøv at perforere fugefoamen med en kniv, så pudset kan binde til noget, eller sæt lidt "hønsenet" som pudsbærer.
Ps. har du ikke brugt fugefoam før, så beskyt med papir og brug handsker. det er et helvede at få af. mekanisk slibning er det eneste, der virker.
Det lyder jo som helt gennemførligt, selvom jeg ikke har nogen erfaring med fugefoam tidligere.
Er det svært at få fugen til at binde, mener du?
Længst ud mod gaden, så at sige, er det kun en ventil i dag, det ser ud som et gitter.
Er der ikke risiko for, at skummet flyver ud gennem hullerne?
Måske skal jeg lægge noget mod gitteret, så det bliver helt tæt?
Hvis der er huller til luft, kommer skummet ud 
Hvorfor vil du have ventilen mod gaden? Jeg tolker det som at du vil mure det op der også... så gør du som meckis siger, skum lidt sparsomt, så du kan pudse de sidste centimeter både inde og ude. Eller så sparer du en halv decimeter inde og sætter en ramme op, der passer til en gipsplade eller lignende, i niveau med din tapet i dag.
Hvorfor vil du have ventilen mod gaden? Jeg tolker det som at du vil mure det op der også... så gør du som meckis siger, skum lidt sparsomt, så du kan pudse de sidste centimeter både inde og ude. Eller så sparer du en halv decimeter inde og sætter en ramme op, der passer til en gipsplade eller lignende, i niveau med din tapet i dag.
Hmm ventilen mod gaden har jeg ikke sagt, at jeg vil beholde, men det er vel lidt lettere at have den tilbage end at rive den ned, antager jegDanne031 sagde:Hvis der er huller til luft, så kommer skummet ud
Hvorfor vil du beholde ventilen mod gaden? Jeg tolker det, som om du også vil mure op der.. så gør du, som meckis siger, skummer lidt sparsomt, så du kan pudse de sidste centimeter både inde og ude. Eller så gemmer du en halv centimeter inde og fastgør lagom til et stykke gips eller lignende, i plan med din tapet i dag.
Under alle omstændigheder, mener du, at jeg skal lægge første par cm mørtel længst ud ved ventilen, så det stivner og danner en tynd væg.
Så køre lidt skumforseglingsmiddel i midten for at lægge mørtel den sidste del indendørs?
Jeg skal måske påføre lidt spartelmasse den sidste centimeter for lettere at få det jævnt?
Tag og fjern gitteret, så du har et hul hele vejen igennem, derefter skummer du lidt indefra og udefra og sparer et par centimeter til begge sider. Bliver det lidt meget, kan du bare skære det væk, når det er størknet, begynd ikke, når det er klæbrigt 
Derefter pudser du (med pudsemørtel). Indendørs kan du jo spartle det, men kun maks. en centimeter eller deromkring, spartelmasse kryber og sprækker ellers.
Derefter pudser du (med pudsemørtel). Indendørs kan du jo spartle det, men kun maks. en centimeter eller deromkring, spartelmasse kryber og sprækker ellers.
Der er vel ingen grund til at fjerne gitteret, medmindre man ikke har nok at lave.
At erstatte et eksisterende gitter i en murstensfacade højt oppe i et hus med et isat hul kan blive alt andet end pænt og enkelt.
At erstatte et eksisterende gitter i en murstensfacade højt oppe i et hus med et isat hul kan blive alt andet end pænt og enkelt.