Er ved at bygge en hytte og nærmer os nu elinstallationen.

Væggen består af liggende 45mm regel, 145mm stående regel, plast og så skal den sidste 45mm regel på hvor elen skal trækkes. Da de to sidste reglar er stående hvordan skal jeg placere dem i forhold til hinanden så vi gør det nemmere for elektrikeren når han skal trække el?

Skal 45 regel direkte på 145 regel og lade en åbning til flexrør nederst/øverst? Nemligst for os, men for elektrikeren?

Eller montere 45 reglen ved siden af 145 reglen, så elektrikeren kan trække flexrør bag 45 reglen vandret.

Håber nogen forstår min forklaring. Har søgt billeder på nettet, men finder ingen. Tænkte det skulle hjælpe mig forstå hvordan elen skal trækkes. For den har jeg ingen kontrol på og kommer til at ansætte hjælp til det.

/K

Hvis du vil gøre det lettere for elektrikeren, så monterer du den liggende.

Jeg skal have liggende panel på væggene, så det er ikke et alt.

D09
Hvor meget el skal trækkes?

Man kan jo forbore huller på de stående, hvis man ikke kan komme forbi mellem reglen og plasten.

Alternativt montere liggende ?27x70?mm lægter inden de stående, men det er en amatørkommentar 🙈🙉🙊

Jadu almindelig el i en hytte/ et hus på 63kvm + loft på 34kvm. Det blir vel en del rør, kan jeg forestille mig. Der er trukket flexrør i pladen også for at minimere antallet i væggene og på den måde spare penge på el-arbejdet.

Vil helst ikke have en liggende også, da det æder en del ekstra gulvplads. Bore burde han kunne gøre, flexrørene er jo ikke så frygtelig tykke.

Hvis nogen andre har en mening, del gerne med jer. :)

Sæt 45-reglerne stående, udenpå 145-reglerne, uden mellemrum. Elektrikeren skærer ud i reglerne, hvor han vil passere med en slange. Overvej derefter, hvor I vil have stikkontakter og afbrydere og kompletter med horisontale kottlingar på de steder, hvor I vil have en stikkontakt midt mellem to regler. Tænk også på højden, stikkontakter cc 200 mm fra færdigt gulv (eller den højde I ønsker).

Bo.Siltberg sagde:
Sæt 45-reglerne stående, udenpå 145-reglerne, uden sprækker. Elektrikeren jacker reglerne, hvor han vil passere med en slange. Overvej derefter, hvor I vil have stikkontakter og afbrydere, og suppler med horisontale kottlingar på de steder, hvor I vil have en stikkontakt midt imellem to regler. Tænk også på højden, stikkontakter cc 200 mm fra færdigt gulv (eller den højde I vil have).
Følte som et sikkert svar. :) At kortla havde jeg ikke tænkt på, så tak så meget. Arbejder på en "elselplan" nu, de fleste stikkontakter sidder ved eksisterende regler, men garanteret ikke alle. Elektrikeren vil få brug for input på nogle stikkontakter/afbrydere. Han vil også få en plantegning med mål mm, så han ser, hvor alt i huset vil blive placeret.

/K

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.