Hej,

Jeg har lige bygget færdigt min indervæg og skal til at hænge min 9 x 21 dør op.
Nu er dørkarmen ca. 9,3 cm dyb, mens væggen er lavet af 9,5 cm reglar + 2 gipsplader, så den er 12,1 cm bred.

Hvordan bør man sætte dørkarmen op? Skal man så flytte karmen, så den flugter med den yderste gipsplade, selvom karmen i så fald ikke ligger midt på reglen? Måske gør det ikke noget?

Døren er: http://www.kompanjonen.se/produkter/innerdorr-dooria---8x21-30db-hh-ljusgra og vejer også 42 kg.

Senest redigeret:
Siden med gangjern sætter du i liv med gipsen. Næste gang køber du 120mm karm i stedet.

Nu skulle jo TS have en speciel brandklassificeret dør. De findes måske ikke i alle karmbredder.

Men det er altid hængslerne, der skal være i niveau med væggen. Ellers kan du ikke åbne døren helt.

Tak for svarene.

Undskyld, men jeg ved ikke, hvad "i liv med væggen" betyder (kan heller ikke finde en forklaring på nettet), er det vinkelret mod væggen? Men så menes der vel egentlig også, at man sætter karmen vinkelret mod væggen?

I dette tilfælde er i liv med gips= glat med gips

headmaster200 sagde:
Tak for svarene.

Undskyld men ved ikke, hvad i liv med væggen betyder (kan heller ikke finde nogen forklaring på nettet), er det vinkelret mod væggen? Men så menes det vel egentlig også, at man sætter karmen vinkelret mod væggen?
Nej, det menes, at karmen skal være på samme niveau som væggen. Hvis du lægger et langt vaterpas tværs over døråbningen, skal karmen præcis røre ved vaterpasset.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.