Hej!
Forsøger at finde ud af, hvordan jeg skal fastgøre mine håndlister på gipsvæggen i trappen i vores hus. Trappen er af typen U-model. Så to sider er ca. 1,4 m lange og den lange del ca. 2,4 m.

Havde tænkt at fastgøre håndlisten med sådanne her gelænderbeslag https://www.bauhaus.se/ledstangsbeslag-matt-silver.html

Problemet er, at ikke hvert beslag kommer til at ende på en regel. Hvordan fastgør man dem så? Vil jo gerne have, at det ser pænt ud også. Det ser ud til at være afstivet som det skal med 60cc, men skulle man kun fastgøre i reglarne, kommer det til at se grimt ud. F.eks. på den lange del af min trappe kan man fastgøre i en regel på midten, men hver ende vil jo ikke ramme en regel.

Så hvad gør man? Skal man bruge gipsplugs og skrue i beslaget eller en anden type ankerplug, der holder til en lidt mere grovgængede skrue?

Tak på forhånd!

Min erfaring er, at gelændere kan udsættes for uventet store belastninger nogle gange. At fastgøre i gipsen føles ikke helt godt, især ikke ved endepunkterne. Et alternativ er at fastgøre et pænt bræt som underlag for montering af gelænderet.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Min erfaring er, at håndlister kan blive udsat for uventet store belastninger nogle gange. At fastgøre i gipsen føles ikke helt godt, især ikke ved endepunkterne. Et alternativ er at fastgøre et pænt bræt som basis for montering af håndlisten.
Præcis, jeg føler også, at det ikke føles helt godt bare at trække med en slags plug i gipsen.
Men så skal brættet jo være hele håndlistens længde.
Dette bræt burde vel være omkring 22mm eller noget for at være noget at fastgøre i?

Ja, det tror jeg. Sats på noget materiale med lidt finish, høvlet fyrretræ eller lignende.

S Sotarn402 sagde:
Hej!
Forsøger at finde ud af, hvordan jeg skal fastgøre mine håndlister på gipsvæggen i trappen i vores hus.
Trappen er af typen U-model. Så to sider er ca. 1,4 m lange og den lange del ca. 2,4 m.

Havde tænkt at fastgøre håndlisten med sådanne gelænderbeslag [link]

Problemet er, at ikke hvert beslag kommer til at være på en regel. Hvordan fastgør man dem så? Jeg vil jo have, at det også ser pænt ud.
Det virker til at være afstivet som det skal med 60cc, men hvis man kun fastgør i reglarne, vil det se grimt ud.
F.eks. på den lange del af min trappe kan man fastgøre i en regel i midten, men hver ende vil jo ikke trække i nogen regel.

Så hvordan gør man? Skal man bruge skivepløk og skrue i beslaget eller en anden type ankerpløk, der kan holde til en lidt mere grovgevindet skrue?

Tak på forhånd!
Hvordan gik det med håndlisten i gipsvæg? Har samme spørgsmål som du nemlig hvordan man får det til at sidde i enkeltgips?
Havde lidt travlt, da jeg demonterede og smed originalhåndlisten væk og markerede ikke fastgørelserne. Så nu står jeg der med nytapetserede trappevægge uden håndliste og uden markeringer af tidligere fastgørelser. Troligtvis kortlinger bag gips, men hvordan finder jeg disse?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.