Hej

Jeg er i gang med at udvide huset med nogle nye rum. Mellem disse rum (soveværelser) er der en 70mm-væg med OSB + gips på begge sider. Væggene fylder jeg med 70mm mineraluld oppefra og ned.

Således: Væggene bliver nok helt brugbare. Dog er væggene rejst mod de spredte paneler i loftet, og i nogle tilfælde er det helt åbent mellem disse rum mellem de spredte brædder. Altså, hvis jeg står på en stige og kigger i loftet langs de spredte brædder, kan jeg se fra det ene rum til det andet.

Hvordan gør man denne del godt? Selv når jeg gipsplader lofterne på begge sider af rummene, vil lyden sandsynligvis få en meget enkel vej op i loftet, mellem de spredte brædder og ned i det andet rum. Mellem nogle rum ligger de spredte brædder på den anden led og så er det vel tættere, på en måde. Det bliver måske andre problemer i de tilfælde.

Skal jeg klemme mineraluld ind mellem de spredte brædder, omtrent som man gør omkring en dør? Eller måske tage det et skridt videre ved at klemme isolering som en randisolering de 20 cm tættest på væggen, i begge rum? Hvordan gør folk normalt?

Tak for tips!

Du behøver at gipsole loftet, så det slutter tæt mod væggene og danner en skal.

Tak, men mener du, at det er nok til at matche niveauet på væggen?

Det føles jo som om taget er en ren motorvej for lyden i sammenligning. Væggen har fire plader plus isolering. Taget har, som jeg ser det, to plader og intet andet, som lyden behøver at passere (op gennem det ene rums loftgips og ned i det andet). Men måske tænker jeg forkert.

Skiver du lofterne i begge rum ligeværdigt som skillevæggen, så har lyden lige stor barriere at komme igennem (væg/loft). Du behøver egentlig ikke at have helt så stor masse i loftet vs væg pga større afstand/spalte bl.a.

Tak for det.
Hvis man tænker på væggen, som ser sådan ud fra den ene side til den anden:
gips - osb - 70mm isolering - osb - gips

Loftet derimod er gips mod spær. Derfor er min plan ikke at beklæde loftet på samme måde, da der mangler osb. Der er heller ikke isolering mellem rummene over væggen (mellem spærene).

Så hvad gør jeg for at gipstaket skal lydisolere godt nok? Jeg kan sørge for, at gipsen bliver tæt. Jeg kan fuges mellem væg og loft. Men jeg vil gerne gå lidt længere. Ikke så langt, at jeg vil have dobbelt lag plader i loftet, medmindre der dukker rigtig stærke argumenter op for det. Så stopper jeg hellere lidt isolering i, forudsat at vi tror, at løsningen er god.

Er tagene allerede gipsede? Isolering i bjælkelag ovenover glesen bør du have. Den skal ikke pakkes, og du behøver ikke at fylde rummene helt i højden.

Tagene er ikke gipsede endnu, lige nu er forskallingen blottet, og det er derfor jeg overvejer om jeg skal tætte mellem dem (og evt. andre tiltag) inden jeg gipsplader.

Ovenover forskallingen er der dampspærre og en masse isolering, men som jeg ser det, er det i højde med forskallingen, at problemet er, altså at jeg mellem forskallingsbrædderne kan kigge fra det ene rum til det andet.

ja isolere mellem glesen

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.