Indså lige, at min arvede trappe (indgik i sommerhuset) er i dårligere stand, end jeg troede. Trappetrinene holdes kun oppe af klodserne under trappetrinene, som også er begyndt at give efter. Se billeder.

Hvordan løser jeg dette, før nogen kommer til skade? Gerne pænt og enkelt! Skrue klodser fast og derefter lange skruer ind i trappetrinene. Er det nok?

• Slidt trappeopgang i en sommerhytte, med trætrapper, der holdes oppe af vakkelvorne træklodser. Haster med reparation for sikkerhed.
  • Gammelt trappetrin af mørkt træ med synlig revne og slitage, understøttet af klods, der viser tegn på svaghed under brug.
  • Gammelt trætrappehjørne med løse blokkestøtter.
Det er limen, der står for styrken med sin store overflade - skruer er kun til at holde det hele på plads indtil limen er tørret/hærdet, når trægenstande sættes sammen.

Tænk på, hvilke forskydningskræfter (sakseffekt) der kan være på kun skruede løsninger, hvis nogen med lidt pondus tramper ned ad trappen... medmindre man kan lide en ordentlig dimension af franske træskruer, og der skal også være noget at skrue i.

Med andre ord, væk med klodserne og rengør, så det bliver trærent på begge overflader - lim og pas ind og skru derefter.

Hvis der er eksisterende malingslag bag klodserne, er det let at forstå, hvorfor det ikke har styrken, hvis man har limet på de malede overflader tidligere.

• Synes
elare
  • Laddar…
X xxargs sagde:
Det er lim, der står for styrken med sin store overflade - skruer er kun for at holde alt på plads, indtil limet er tørt/hærdet, når træting sættes sammen.

Tænk hvilke skævhedskræfter (sakseffekt) det kan blive på kun skruede løsninger, hvis nogen med lidt pondus traver ned ad trappen... medmindre man kan lide en ordentlig dimension af franske træskruer, og så skal der også være noget at skruve i.

Med andre ord væk med klodserne og rengør, så det bliver trærent på begge overflader - lim og pas ind og skru derefter.

Hvis der er eksisterende farvelag bag klodserne, er det let at forstå, hvorfor det ikke har styrken, hvis man har limet på de malede overflader tidligere.
Tak for svaret, lyder rimeligt!

Tror du størrelsen på de eksisterende klodser får nok vedhæftning til en sikker trappe?
Er det almindelig trælim, der skal bruges, eller en stærkere variant?

X xxargs sagde:
Tænk hvilke skjuvkrafter (saksvirkning) det kan blive på kun skruede løsninger
Det er lidt forkert tænkt. I skrueforbindelser skal ikke skruerne tage vægten, men skruen leverer anliggningskraften mellem overfladerne, så at friktionen tager vægten.

• Synes
Farstatjej90
  • Laddar…
Det der må du overbevise mine terrassebrædder om, når det er minus 18 grader koldt, og det lyder som næste geværskud, når terrassekruerne går blankt af på grund af de termiske trækspændinger, der dannes...

men bestemt, i teorien passer det nok. ;-)

Selv ville jeg nok prøve at finde en anden løsning som fx klodser, der er helt tilpasset mellem trinene uden 'luft' imellem.

Som klodserne sidder i dag, har man flængningskræfter, der vil vinkle klodsen ud fra brættet, den sidder i, ved stor belastning - og flængning er en typisk belastning, der giver meget trækkraft på lille område og er værre, jo mere af vægten der vandrer ud på klodsens yderside set fra brættet, og øger vægtstangsvirkningen for at trinnet bøjer sig af vægten...

• Synes
elare
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.