Vi havde en vandskade fra et element for et stykke tid siden, så vi var nødt til at rive væggen og isoleringen ned i rummet under elementet.

Nu er alt tørret og klart, så jeg er begyndt at genoprette væggen. Det er tillægsisoleret indefra fra tømmermuren, og det er ikke direkte standardmål mellem reglarne eller sådan. Selve indvendig væg pladen er en spånplade.

Problemet er, at nu efter jeg har sat spånpladen op, buer den udad, den buler ud i midten. Hvad kan det skyldes? Jeg satte ca. 2 cm for tyk isolering ind, men jeg tænkte, at den bliver vel trykket sammen? Det må jo være bedre med tæt isolering end at jeg skulle forsøge at gøre den 2 cm tyndere, da jeg kunne risikere at tage for meget og få en luftlomme, tænkte jeg. Men i hvert fald buer væggen.

Det er jo muligt, at den var sådan før uden at jeg tænkte over det, og at det så er reglarne, der ikke er lige. Der har for nylig stået en og en halv uge med en affugter, og måske derfor har slået sig.

Kender nogen en god måde at få væggen jævn "udefra", altså at jeg undgår at skulle tage den op igen? Kan det virkelig være, fordi der er 2 cm for tyk isolering, der gør, at pladen buer sig?

Nogen der har et godt tip overhovedet eller har et gæt på, hvad det kan skyldes?

Til at begynde med skal isolering ikke trykkes sammen, da mister den sine isolerende egenskaber.

Hvor bredt har du mellem reglerne? Har svært ved at forstå, hvordan en spånplade kan bule ud mellem reglerne, medmindre disse sidder meget spredt, alternativt at spånpladen er meget tynd.

joflopp sagde:
Hvor bredt har du mellem reglarne? Har svært ved at forstå, hvordan en spånplade kan bue ud mellem reglarne, medmindre disse ikke sidder meget spredt.
Præcis, mit tip er, at spånpladerne i sig selv er skurken i dramaet.

De er ikke hele væggen, som jeg var nødt til at fjerne, så det er samme dimensioner som det sad tidligere.. 12mm tyk... Jeg kan ikke huske de præcise mål på reglarne, men omkring 40-50cm var det.. Jeg tror ikke det er spånpladen, den føltes robust i hvert fald :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.