27,221 læst ·
14 svar
27k læst
14 svar
Hvordan løfte hus ved ombytning af syllen.
Jeg overvejede at forsøge at skifte soklerne på huset. Mine vægrammer er fastgjort direkte i soklen. Hvordan griber man det an for at løfte huset på den nemmeste måde, når man skal skifte soklen? Vi skal skifte soklerne udefra, og min tanke var at bruge 2 stk. 10 eller 20 tons hydrauliske donkrafte og derefter fastgøre reglarne horisontalt og vertikalt på ydersiden på en eller anden måde og derefter løfte og skifte soklen stykke for stykke, cirka 2 meter ad gangen. Men er der nogen, der har en god tegning eller beskrivelse af, hvordan man gør dette på den bedste måde, altså selve fastgørelsen af reglarne på ydersiden af huset og løftemomentet?
Og... er det bedre at skifte soklen på en hel side af huset på én gang i stedet for at tage 2 m ad gangen? Bliver der nogen forskel i holdbarhed?
Og... er det bedre at skifte soklen på en hel side af huset på én gang i stedet for at tage 2 m ad gangen? Bliver der nogen forskel i holdbarhed?
Spørgsmålet er, om det er nødvendigt med donkrafte.
Husk at huset er dimensioneret til snelast.
Har du tegl på taget, vejer det selvfølgelig en hel del.
Da jeg så på, skiftede tømreren syld under tre regler ad gangen uden at løfte med donkraft eller lignende. Men det var et hus med paptag, uden snelast.
Men for at være ærlig, brugte han dog en donkraft i starten, men det droppede han til sidst i arbejdet.
Men du kan måske skifte uden donkraft under en regel ad gangen.
Husk at huset er dimensioneret til snelast.
Har du tegl på taget, vejer det selvfølgelig en hel del.
Da jeg så på, skiftede tømreren syld under tre regler ad gangen uden at løfte med donkraft eller lignende. Men det var et hus med paptag, uden snelast.
Men for at være ærlig, brugte han dog en donkraft i starten, men det droppede han til sidst i arbejdet.
Men du kan måske skifte uden donkraft under en regel ad gangen.
Tak for tippet! Jeg har pladetag på mit hus, desuden er det kun en 1-etages tilbygning, der skal skiftes syllen på, så vægten på selve tilbygningen er ikke så stor. Men hvis man kun skifter under en regel ad gangen, bliver syllstykkerne så ikke meget korte, og bliver syllen lige så stabil da sammenlignet med, hvis man lægger længere syllstykker?
At syllen består af mindre stykker har ingen betydning. Det vigtige er, at du fjerner det, der er beskadiget, så nogle gange kan man være nødt til at fjerne en del af væggesreglerne og sammensætte disse. Begynd med at fjerne en del af syllen på den del af huset, hvor en evt. sætning gør mindst skade, så ser du jo, hvor stabil konstruktionen er. Ikke under et vindue eller der, hvor du har høj belastning. Men inden du gør dette, højdemarkér nøje på reglerne eller væggen, så du kan justere højden med donkraft eller trækiler, hvis det skulle blive nødvendigt.
Hvad jeg har reflekteret over, er, at man ved sylleskift ofte (ikke altid) ikke forankrer reglerne på en betryggende måde i syllen. Oftest fordi man kun har brugt kiler mellem væggesreglerne og syllen. Så hvis dit hus er følsomt for vindbelastning, bør du forankre reglerne i den nye syllen, som du så selvfølgelig allerede har forankret i den bærende konstruktion. Hålbånd eller specielle stålregler fungerer fint.
Hvad jeg har reflekteret over, er, at man ved sylleskift ofte (ikke altid) ikke forankrer reglerne på en betryggende måde i syllen. Oftest fordi man kun har brugt kiler mellem væggesreglerne og syllen. Så hvis dit hus er følsomt for vindbelastning, bør du forankre reglerne i den nye syllen, som du så selvfølgelig allerede har forankret i den bærende konstruktion. Hålbånd eller specielle stålregler fungerer fint.
kirderf83: Der findes et godt indlæg her på forummet angående det: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/155294-hur-skarva-reglar-vid-syllbyte-bild.html
Jeg tænkte at gøre i henhold til den første variant, men bruge en støttebjælke på begge sider af bjælken. Derefter tænkte jeg også at sætte nogle ekstra hele bjælker, da jeg har den opfattelse, at hvis en bjælke er begyndt at rådne, så fortsætter den måske, og så er det lige så godt at sætte en helt ny bjælke ved siden af den for at undgå at skulle åbne op og skifte igen i fremtiden, eller er det dumt? Er der nogen, der ved mere/bedre?
Jeg tænkte at gøre i henhold til den første variant, men bruge en støttebjælke på begge sider af bjælken. Derefter tænkte jeg også at sætte nogle ekstra hele bjælker, da jeg har den opfattelse, at hvis en bjælke er begyndt at rådne, så fortsætter den måske, og så er det lige så godt at sætte en helt ny bjælke ved siden af den for at undgå at skulle åbne op og skifte igen i fremtiden, eller er det dumt? Er der nogen, der ved mere/bedre?
titanium: tak for tipsene! Et spørgsmål dog. Jeg har siddet og funderet over, hvordan jeg skal højdemarkere. Sandsynligvis er jeg bare dum, men bedre at spørge end at gøre forkert. Kan du forklare yderligere, hvordan man højdemarkerer? Nu har jeg revet, så kun rem, regler og indervægge er tilbage på de steder, hvor jeg skal skifte remmen (panelet skulle alligevel skiftes). Indervæggen er jo fastspikret i reglen, så hvis jeg højdemarkerer på den, følger den jo med i en eventuel løftning, eller tænker jeg forkert nu?
Man saver af den "ødelagte" regel et godt stykke fra skaden, hvor meget er jeg usikker på, men et gæt er omkring en halv meter fra den synlige skade, med hussvamp, tror jeg, at jeg læste 1m.
Derefter saver du et nyt stykke som er lige så langt som det du fjernede, og sætter det på plads.
Endelig, for at kompensere for at reglen er "af", har du strimler af 12mm bygningskrydsfiner (køb en 12mm plade og sav et antal strimler i samme bredde som reglarne) på hver side af reglen, fastgjort med mange skruer.
Nu har du "spjældret" den gamle regel.
Derefter saver du et nyt stykke som er lige så langt som det du fjernede, og sætter det på plads.
Endelig, for at kompensere for at reglen er "af", har du strimler af 12mm bygningskrydsfiner (køb en 12mm plade og sav et antal strimler i samme bredde som reglarne) på hver side af reglen, fastgjort med mange skruer.
Nu har du "spjældret" den gamle regel.
Hvis du fjerner reglerne på et større stykke af væggen samtidig, vil den sandsynligvis sætte sig. Marker med en stram snor på reglerne langs hele ydersiden af væggen. Hjørne til hjørne f.eks. Marker højden på samtlige regler. Så kan du nemt se, om du skal justere med donkraft eller kiler. Der findes også farvemarkeringssnor, sk. snörslå, så du kan få en farvet lige streg på alle reglerne. (praktiskdaysconfused sagde:titanium: tak for tipsene! Et spørgsmål dog. Jeg har siddet og grublet over, hvordan jeg skal højdemarkere. Sandsynligvis er jeg bare dum, men bedre at spørge end at gøre forkert. Kan du forklare yderligere, hvordan man højdemarkerer. Nu har jeg revet, så kun rem, regler og indvendige vægge er tilbage på de steder, hvor jeg skal skifte remmen (panelet skulle alligevel skiftes). Den indvendige væg er jo fastspikret i reglen, så hvis jeg højdemarkerer på den, følger den jo med i en eventuel løftning, eller tænker jeg forkert nu?
Når mine forældre skiftede, stemplerede firmaet både ude og inde. De skiftede dog længere stykker ad gangen og indefra.
På den anden side kan det aldrig skade at være forsigtig, personligt ville jeg stemple, selvom jeg kun skiftede en regel ad gangen (kan jo ikke skade).
På den anden side kan det aldrig skade at være forsigtig, personligt ville jeg stemple, selvom jeg kun skiftede en regel ad gangen (kan jo ikke skade).
Nu var syllbyttet færdigt! Det tog 2 dage, og alt gik overraskende godt. Vi skiftede ca. 2,5 meter ad gangen og brugte 3 st støtter og understøttede ved hver regel. Vi løftede dog ikke huset, men støttede bare op, så der ikke skulle opstå nogen sætningsskader. Jeg blev overrasket over, hvor enkelt dette arbejde var. Jeg har hørt mig lidt omkring hos virksomheder, der skifter syll, og de har frarådet mig at gøre det selv, for der er så meget, der kan gå galt, men bare man tænker sig lidt om og tager det roligt og forsigtigt, så er dette arbejde intet problem.
Satte stemplerne ved siden af reglarne med ca. 1,5 meters afstand mellem hver stempel. Siden, hvor jeg byttede, var dog en udbygning, som kun var 4,5 meter lang, så der krævedes kun 3 stempler. Den anden side, jeg byttede på, skulle jeg kun bytte halvdelen af syllen, og den var 4 meter, hvor jeg kun brugte 2 stempler. Tror dog, at det havde gået fint også uden stempler, men det føltes trygt at have dem der, og det kostede kun 5 kr. per dag at leje dem, så det føltes vel værd pengene.
Klik her for at svare