jeg skal sætte et altanrækværk op med trykimprægneret træ.

altanen er ca. 1,5m dyb og 3,5 m bred.

jeg kan ikke skrue i altangulvet, så jeg vil skrue en 70x70 stolpe i væggen (træhus) - undrer mig over, hvor lange skruer skal være for at holde?

der vil altså være en stolpe mod væggen, så en stolpe i hvert yderhjørne + 1-2 stolper mellem disse.

jeg tænkte bruge liggende terrassebrædder 28x95 mellem stolpe mod væg og stolpe i hjørnet.

Denne liggende terrassebræt vil jeg felle ind i stolpen og her undrer jeg mig over, hvordan man nemmest laver et udtag i stolpen?

tænkte prøve min Bosch multicutter - men der findes måske smartere måder?

Du vil lave et udskæring midt i stolpen som er 28x95?
Ikke lave indhak på den ene side af stolpen?

Til udskæringen lyder multicuttern som et godt alternativ. :)

kan ikke begreberne.

jeg forestiller mig, at den liggende bræt går fra siden ind i stolpen et stykke så dybt, at brættet er jævnt med stolpen.

Urtaget i stolpen bliver da ca. 50 mm bredt 28 dybt og 95 mm højt (bræt 28x95 mm)

jeg tænker evt. også på at trække et bræt langs alle stolper mod gården og da bliver det et andet urtag på hele stolpens bredde 28 mm dybt og 95 højt.

hvis man ikke har en multicutter hvordan gør man så?

skal prøve multicutteren i morgen.

nogen der har et link til beskrivelse hvordan man laver udskæring af denne type?

og måske andre smarte måder at sætte fast brædder og stolper.

Senest redigeret:
C
Hvis man ikke har en multicutter, tager man en fukssvans og et stemmejern, og gerne en sådan lille minibåndsliber.

Mikael_L
Stolpe som den til højre ville jeg spore med kap/gæringssav eller dyksav eller almindelig håndrundsav og så slå stykket væk med et stemmejern og gøre det pænt med stemmejernet, hvis det drejede sig om nogle stolper. Man kan også save nogle ekstra spor, så der er mindre risiko for, at stemmejernet tager mere end planlagt. Indstil dybden på saven, der bruges, til præcis det rigtige!

Var det bare en stolpe ville jeg måske bare tage fukssvansen og forsøge at opføre mig som en rigtig tømrer. :)
(det er jo ikke let at save lige med fukssvansen :blushing:)

Stolpen til venstre er mere tricky. Jeg er ikke helt sikker på, at det var sådan, du mente, men sådan tolkede jeg det i hvert fald.

Der ville jeg nok tage Bosch multimaskinen frem og save de tre snit og så stemmejern.

JanneSjo sagde:
jeg kan ikke skrue i altangulvet, så jeg vil skrue en 70x70 stolpe i væggen (træhus) - undrer hvor lang skrue skal være for at det skal holde?
Tja, en dimension på omkring 6x120-130 mm burde fungere fint. Forbor i så fald i stolpen med 5 - 5,5 mm bor. Brug ikke elforsinket skrue, men varmgalvaniseret, rustfri eller Protect 4 (eller hvad det nu hedder). For ruststriber på stolperne er ikke pænt. Du kan også forsænke skruen, bore igennem med 5,5 mm bor, og så bore med en 10-12 mm (eller hvad der kræves til hovedet) nogle cm ind. Så kan man være luksuriøs og forsøge at stoppe hullet med en form for købt eller hjemmelavet træplug.

• To træstolper med udskæringer, den venstre har en større firkantet udskæring, den højre har en mere kompleks udskæring med flere snit.
tak!
hvilke gode billeder præcis som jeg mente

jeg har et andet spørgsmål også om, hvordan man skal sætte / fastgøre glasskive mellem stolperne - jeg skriver det på udendørs altan forumet eftersom det måske er mere af et udseende spørgsmål - selvom jeg har brug for mindre dimension af tryckt type list - man skulle have en bordcirkelsav...

et andet spørgsmål - eftersom jeg ikke skruer stolperne i gulvet men i trallen, skal jeg have 2-3 længdegående 28x95 brædder fra stolpe ved væg til hjørnestolpe - så rækværket ikke løsner, hvis man læner sig mod det.

kan det være nok med 60 mm tralleskruer eller evt. 40 mm ankarskruer til at skrue brættet fast i stolpen - eller bør jeg bruge gennemgående bolt som vognbolt.

vedhæfter et principbillede af hvordan rækværket er lavet

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.