Ville være interessant at vide, hvad det er for en bøjning og skabelon?
Protte
Ved ikke om du så billedet. Men det er en båd der har et rundet skrog. På billedet er stykket som jeg vil skabeloninddele indrammet i rødt. Hvis du synes det ser ud som en lige linje, er det fordi den røde linje ligger ovenpå. Hvad mener du med 'hvad det er for en skabelon'?
Nu ser jeg, at det er en båd, troede først, det var et vådrum.
Er det ikke som at klippe julemanden, fold kartonen på midten og klip begge sider samtidig?
Har ingen rødpen, så grov linje=rødt.
Mål højden H og bredderne A og B, se vedhæftet skitse.
Læg en lineal ifølge stiplet linje, mål den største udbugning D.
Tegn parallelt trapez ifølge næste skitse.
Mål punktet c, hvor udbugningen var størst ifølge målingen.
Læg en ri (en lang slank bøjelig ribbe) mellem a-c-b og tegn kurvelinjen.
Det enkleste er, hvis du bruger kartonen og laver den i to sektioner, dvs. fra midten og ud mod bordlægningen. Du kan grovklippe, så du ligger så tæt som muligt. Derefter tager du en passer, helst en med spids og blyant (så du kan tegne) og trækker spidsen langs bordlægningen, for så får du tegnet på papiret præcis, hvor du skal klippe.
Derefter gør du det samme på den modsatte side og taper de to skabeloner sammen, når du har klippet langs blyantsstregen, skubbet skabelonerne ud mod bordlægningen og prøvet, så de er præcise.
Du har jo en lige linje i køje bunden, så den behøver du ikke lave en skabelon til, men blot lægge dine kartonstykker mod denne fra begyndelsen.
Både plejer sjældent at være helt symmetriske på sådanne steder.
Tag og klip en stykke karton (typ skyddspapp/mjölkpapp, ej well) lidt groft og noget mindre end det, der skal skabeloners fra. Fastgør den med smeltelim el. dobbeltklæbende tape mod skottet.
Skabeloner derefter af med småstykker, som du trimmer med saksen og derefter sætter fast mod grovskabelonen med smeltelim. På den måde kan du få med enhver ujævnhed.
Antager at du skal save en teakplyfa ud og sætte der.
Både plejer sjældent at være helt symmetriske på sådan nogle steder.
Tag og klip et stykke karton (typ skyddspapp/mjölkpapp, ej well) lidt groft og noget mindre end det, der skal måles af. Fastgør det med smeltelim el. dobbeltklæbende tape mod skottet.
Mål derefter af med småstykker, som du trimmer med saksen og derefter sætter fast mod grovmallen med smeltelim. På den måde kan du få med hver eneste ujævnhed.
Antager at du skal save et stykke teakplyfa ud og sætte der.
Derfor bruger man passer til at tegne det hele af. Har aldrig set nogen på værftet klatte smeltelim og papirbitte
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.