Vi renoverer et gammelt hønsehus til beboelseshus og har hældt 3 kubikmeter beton på den eksisterende men noget revnede gulvplade.
Da det kun skal fungere som sommerhus og stå koldt om vinteren, vil vi ikke have gulvvarme.

Nu vil jeg lægge et trægulv på dette. Hvordan undgår jeg fugt?

Er det nok at lægge strøer op og lægge et gulv, eller skal jeg gøre noget andet?

Pladen og betonen leder fugt. Hvis du lægger træreglar direkte på det, vil dine træreglar mugne inden for et par år, afhængigt af niveauet af fugtpåvirkning. Hvis du lægger trykimprægnerede træreglar, vil det holde i 10-20 år, men derefter begynde at lugte frygteligt.

Bedste løsning: Undgå trægulve på den konstruktion. Læg klinker i stedet.

Næstbedste løsning: Granab- eller Nivellgulv med mekanisk ventilation. Så står gulvet på fødder af metal og ligger derfor ikke direkte på gulvet. Den mekaniske ventilation sikrer, at fugten trækkes ud i stedet for opad i konstruktionen.

Løsning der fungerer i visse tilfælde: Platonmåtte og derefter regelgulv. Kan fungere, hvis fugtpåvirkningen ikke er for stor; ellers risikerer fugten at tage andre veje og eksempelvis ende i væggene i stedet.

• Synes
Vesa53
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.