Taget på en del af mit hus bæres op af tre lange limtræsbjælker, cirka 300x700 mm, 12 meter lange, mellem tommelfinger og pegefinger, målt med øjemål fra gulvet, 4-6 meter ned. Nu overvejer jeg at sætte nogle lamper op i dem.
Så popper en bekendt ind i diskussionen og bekymrer sig for, at man kan forårsage revner og svække bjælkerne, hvis man skruer i dem. Jo, jeg har set træ revne, når man skruer i det, men det er jo længdegående revner, som ikke burde spille nogen rolle i denne sammenhæng (især når det er bjælker i disse dimensioner).
Er der noget om det, han siger, eller er det bare at hænge lamperne op?
Så popper en bekendt ind i diskussionen og bekymrer sig for, at man kan forårsage revner og svække bjælkerne, hvis man skruer i dem. Jo, jeg har set træ revne, når man skruer i det, men det er jo længdegående revner, som ikke burde spille nogen rolle i denne sammenhæng (især når det er bjælker i disse dimensioner).
Er der noget om det, han siger, eller er det bare at hænge lamperne op?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 indlæg
Er det træskrue du skruer med skruetrækker så ville jeg ikke bekymre mig.
Skal du i med 12 mm fransk skrue så bør man forborre men så tunge lamper har du vel ikke.
Protte
Skal du i med 12 mm fransk skrue så bør man forborre men så tunge lamper har du vel ikke.
Protte
Hæng dem op! Så længe du ikke bruger nogle enorme skruer/bolte, så er det absolut ingen fare.
Når man dimensionerer træ, har man en faktor for tørre revner, så medmindre du vil hænge en enormt tung lysekrone op, ser jeg ingen grund til at bekymre sig.
Når man dimensionerer træ, har man en faktor for tørre revner, så medmindre du vil hænge en enormt tung lysekrone op, ser jeg ingen grund til at bekymre sig.
Klik her for at svare