5,572 læst ·
11 svar
6k læst
11 svar
Hvordan isolere støjhegn bedst med fuglebeskyttelse?
Hej! Vi er i gang med at bygge et støjhegn. Vi skal isolere mod 2 tommer 3 reglar. Planen var at bruge stenuld som isolering og derefter et stålnet som beskyttelse mod fugle. Mange stålnet er dyre, men nu har jeg fundet et i aluminium hos byggmax, som vil koste 4000 for 90 kvadratmeter. Hegnet er 35 m langt og 1,5 m højt. Der findes galvaniserede net, der koster lidt over 100 kr./kvadratmeter som et alternativ.
Vi vil bruge liggende 2 tomme to med to tomme mellemrum som facadebeklædning.
Tror I på denne konstruktion?
Jeg har også kigget på træullit, men det vil koste meget mere.
Mvh Patrik
Vi vil bruge liggende 2 tomme to med to tomme mellemrum som facadebeklædning.
Tror I på denne konstruktion?
Jeg har også kigget på træullit, men det vil koste meget mere.
Mvh Patrik
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Planket er alt for lavt, forudsat at ikke alle i familien er kortere end 150 cm.
Jeg vil forsøge at få byggetilladelse til et absorberende støjhegn, og min plan er at bruge en form for plastnet eller vindnet på den åbne side. Fundet bl.a. https://allox.se/tradgard/tradgardsnat/ dog endnu ikke bestilt prøve. Har også fundet https://www.svenskaplastprodukter.se/produkter/byggprodukter/byggnat hvor de har et net, der er udtrykt til støjbeskyttelse.
Se nærbilledet på denne side for hvordan de bruger plastnet udenpå stenulden.
https://www.stangselbutiken.se/sv/moduler-Bullerskydd/noistop-green-noistopgreen-450x1000x110-mm.php
Se nærbilledet på denne side for hvordan de bruger plastnet udenpå stenulden.
https://www.stangselbutiken.se/sv/moduler-Bullerskydd/noistop-green-noistopgreen-450x1000x110-mm.php
Senest redigeret:
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Check dette net, som jeg har i taget på min hønsegård:
https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/stangsel-och-staket/nat-och-stangsel/stangselnat-738004/#tab02
Ganske lav pris!
https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/stangsel-och-staket/nat-och-stangsel/stangselnat-738004/#tab02
Ganske lav pris!
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 303 indlæg
Tænk på, at den tætte side (mod jer?) Bør være helt tæt
Hvis man forestiller sig, at nettet skal beskytte mod, at fugle hakker isoleringen løs og bygger rede med det, så skal det være meget finmasket. Maskestørrelse som hønsenet vil nok ikke hjælpe.
Måske skal du holde med ricebridge her. Har selv opsat en 2 m høj støjvæg mod trafikken, men den skal op til 3 meter for at begrænse så meget, at jeg kan mærke forskel. Al lyd går i en "cirkelform," og den lyd, der slipper over planket, vil du høre.
Samme hvis du har en åbning nederst, selvom det kun er en centimeter eller flere, slipper lyden igennem.
Forestil dig en pose med vand. Stikker du hul på posen, løber vandet ud. Samme med lyd. Den mindste sprække, og lyden kommer ind. Et andet eksempel, vi har lydtætte vinduer med trelags glas. Åbner jeg vinduet bare en halv centimeter, kommer lyd ind.
Du bør mindst have 2,5 meter høj støjplank.
Søg på nettet, der findes meget information der.
Samme hvis du har en åbning nederst, selvom det kun er en centimeter eller flere, slipper lyden igennem.
Forestil dig en pose med vand. Stikker du hul på posen, løber vandet ud. Samme med lyd. Den mindste sprække, og lyden kommer ind. Et andet eksempel, vi har lydtætte vinduer med trelags glas. Åbner jeg vinduet bare en halv centimeter, kommer lyd ind.
Du bør mindst have 2,5 meter høj støjplank.
Søg på nettet, der findes meget information der.
For eventuelt interesserede.
Har studeret støjskærme lavet med stenuld.
Så vidt har jeg set, at stenuld med to forskellige densiteter bruges til at absorbere trafikstøj.
Det er 80 kg pr. m3, og 100 kg pr. m3. Ret tæt med andre ord.
Flere firmaer bruger disse langs motorveje, bl.a. har jeg set en ved Lund City i Skåne.
De bygges med galvaniseret vinkeljern og plastnet.
Hver del bliver da ret kostbar, men er man fingernem, kan man måske bygge selv.
Firmaerne siger, at en absorberende støjvæg reducerer støj med op til 24dB, og skal være bedre end reflekterende støjvæg. En reflekterende kaster lyden over vejen mod den anden side. Den kan også ramme og reflektere større køretøjer som busser og lastbiler, og da kommer en lille del tilbage mod støjvæggen igen.
Det optimale er da to lag, først en absorberende måtte, så en reflekterende væg/planke på indersiden.
Det, der eventuelt passerer den absorberende del, rammer den hårde inderside og føres tilbage ind i den absorberende måtte.
Fordelen er, at man slipper for at lave en stor og kostbar sokkel, hvis man bygger en støjvæg med fx cementblokke/murblokke.
Da holder det med bare stolper. Men glem ikke højden, min. 2,5 m, helst 3 meter. Noget lavere hvis et hus ligger lavere end vejen, hvis planket kan monteres tæt på vejen.
Har studeret støjskærme lavet med stenuld.
Så vidt har jeg set, at stenuld med to forskellige densiteter bruges til at absorbere trafikstøj.
Det er 80 kg pr. m3, og 100 kg pr. m3. Ret tæt med andre ord.
Flere firmaer bruger disse langs motorveje, bl.a. har jeg set en ved Lund City i Skåne.
De bygges med galvaniseret vinkeljern og plastnet.
Hver del bliver da ret kostbar, men er man fingernem, kan man måske bygge selv.
Firmaerne siger, at en absorberende støjvæg reducerer støj med op til 24dB, og skal være bedre end reflekterende støjvæg. En reflekterende kaster lyden over vejen mod den anden side. Den kan også ramme og reflektere større køretøjer som busser og lastbiler, og da kommer en lille del tilbage mod støjvæggen igen.
Det optimale er da to lag, først en absorberende måtte, så en reflekterende væg/planke på indersiden.
Det, der eventuelt passerer den absorberende del, rammer den hårde inderside og føres tilbage ind i den absorberende måtte.
Fordelen er, at man slipper for at lave en stor og kostbar sokkel, hvis man bygger en støjvæg med fx cementblokke/murblokke.
Da holder det med bare stolper. Men glem ikke højden, min. 2,5 m, helst 3 meter. Noget lavere hvis et hus ligger lavere end vejen, hvis planket kan monteres tæt på vejen.
Klik her for at svare